ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK 2025 R.
W GRUPIE IV (DZIECI 5 I 6-LETNIE)
Tematyka:
-
Jesienne zwyczaje zwierząt ……………………………………….06.10 – 10.10
-
Skąd mamy te produkty? ………………………………………….13.10 – 17.10
-
Jesienny deszcz …………………………………………………...20.10 – 24.10
-
Moja rodzina, mój dom, moje miasto …………………………….27.10 – 31.10
Realizacja podstawy programowej:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Zadania:
-
Zapoznanie dzieci ze zjawiskami przyrodniczymi związanymi ze zmianą pory roku. Zachęcanie do obserwacji otoczenia. Rozpoznawanie wybranych owoców i warzyw, zachęcanie do spożywania ich.
-
Poznawanie ptaków odlatujących na zimę (bocian, jaskółka, słowik, kukułka)
oraz tych, które pozostają (wróbel, gawron). -
Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (jeż, wiewiórka, niedźwiedź). Zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.
-
Poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostarczanie wiedzy na temat sposobu powstawania pieczywa, mleka, cukru, szkła.
-
Zorganizowanie wycieczki do Piekarni Rzemieślniczej w Kraczewicach. Udział w warsztatach piekarniczych: zajęcia w sali multimedialnej, projekcja filmu o ginących zawodach, historii i tradycji rzemiosła, zaprojektowanie własnej bułeczki, wyrób i wypiek własnoręcznie zaprojektowanych i zrobionych bułeczek, chałek i innej galanterii piekarskiej pod kierunkiem Mistrza Piekarskiego, zwiedzanie piekarni oraz poznanie zasad produkcji dobrego, zdrowego pieczywa wypiekanego w tradycyjnej rzemieślniczej piekarni.
-
Rozwijanie zainteresowania własną miejscowością, kształtowanie poczucia przynależności społecznej do swojego miasta. Przybliżenie historii powstania Przedszkola i sylwetki jego patrona – Adama Żeromskiego.
-
Rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny, kształtowanie postawy szacunku do rodziców.
-
Uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów.
-
Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa, usprawnianie narządów artykulacyjnych.
-
Ćwiczenia sprawności dłoni, wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie, kreślenie szlaczków i wzorów literopodobnych w dużej liniaturze. Przygotowanie ręki do pisania.
-
Budzenie zainteresowania czytaniem, zapoznanie z graficznym obrazem liter i cyfr.
-
Całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);
-
Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku, odróżnianie liczenia błędnego od prawidłowego
-
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania elementów według cech jakościowych, tworzenia zbiorów równolicznych, różnolicznych, określanie wielkości zbiorów.
-
Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.
-
Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach.
-
Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała (strona lewa, strona prawa), wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)
-
Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych
-
Wyrabianie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej poprzez prowadzenie zabaw przy muzyce.