81 50 14 027

ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK 2025 R.
W GRUPIE IV (DZIECI 5 I 6-LETNIE)

Tematyka:

  1. Jesienne zwyczaje zwierząt ……………………………………….06.10 – 10.10

  2. Skąd mamy te produkty? ………………………………………….13.10 – 17.10

  3. Jesienny deszcz …………………………………………………...20.10 – 24.10

  4. Moja rodzina, mój dom, moje miasto …………………………….27.10 – 31.10

Realizacja podstawy programowej:
I. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
II. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
III. Społeczny obszar rozwoju dziecka
IV. Poznawczy obszar rozwoju dziecka

Zadania:

  1. Zapoznanie dzieci ze zjawiskami przyrodniczymi związanymi ze zmianą pory roku. Zachęcanie do obserwacji otoczenia. Rozpoznawanie wybranych owoców i warzyw, zachęcanie do spożywania ich.

  2. Poznawanie ptaków odlatujących na zimę (bocian, jaskółka, słowik, kukułka)
    oraz tych, które pozostają (wróbel, gawron).

  3. Poznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku (jeż, wiewiórka, niedźwiedź). Zapoznanie ze sposobami przygotowywania się zwierząt do zimy.

  4. Poznawanie pracy osób wykonujących wybrane zawody, dostarczanie wiedzy na temat sposobu powstawania pieczywa, mleka, cukru, szkła.

  5. Zorganizowanie wycieczki do Piekarni Rzemieślniczej w Kraczewicach. Udział w warsztatach piekarniczych: zajęcia w sali multimedialnej, projekcja filmu o ginących zawodach, historii i tradycji rzemiosła, zaprojektowanie własnej bułeczki, wyrób i wypiek własnoręcznie zaprojektowanych i zrobionych bułeczek, chałek i innej galanterii piekarskiej pod kierunkiem Mistrza Piekarskiego, zwiedzanie piekarni oraz poznanie zasad produkcji dobrego, zdrowego pieczywa wypiekanego w tradycyjnej rzemieślniczej piekarni.

  6. Rozwijanie zainteresowania własną miejscowością, kształtowanie poczucia przynależności społecznej do swojego miasta. Przybliżenie historii powstania Przedszkola i sylwetki jego patrona – Adama Żeromskiego.

  7. Rozwijanie zainteresowania życiem najbliższych członków rodziny, kształtowanie postawy szacunku do rodziców.

  8. Uczestniczenie w zabawach rozwijających: aktywność badawczą, umiejętność rozwiązywania problemów.

  9. Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształtowanie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa, usprawnianie narządów artykulacyjnych.

  10. Ćwiczenia sprawności dłoni, wykonywanie czynności wymagających zaangażowania mięśni dłoni, np. lepienie z plasteliny, zgniatanie i zaginanie papieru, wycinanie, wydzieranie, kreślenie szlaczków i wzorów literopodobnych w dużej liniaturze. Przygotowanie ręki do pisania.

  11. Budzenie zainteresowania czytaniem, zapoznanie z graficznym obrazem liter i cyfr.

  12. Całościowe rozpoznanie napisów umieszczonych w sali zajęć – nazw znajdujących się tam zabawek, kącików zainteresowań, roślin (sukcesywne ich wymienianie);

  13. Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie dostępnym dziecku, odróżnianie liczenia błędnego od prawidłowego

  14. Rozwijanie umiejętności klasyfikowania elementów według cech jakościowych, tworzenia zbiorów równolicznych, różnolicznych, określanie wielkości zbiorów.

  15. Dostrzeganie rytmicznej organizacji czasu w stałych następstwach dnia i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy.

  16. Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego poprzez: zadawanie pytań, określanie kolejności zdarzeń w różnych naturalnych sytuacjach, historyjkach.

  17. Rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała (strona lewa, strona prawa), wykonywanie ćwiczeń rozwijających orientację przestrzenną (przygotowanie do czytania od lewej strony do prawej)

  18. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej w toku wykonywania czynności samoobsługowych, zabaw ruchowych i ćwiczeń gimnastycznych

  19. Wyrabianie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej poprzez prowadzenie zabaw przy muzyce.