Zarządzenie nr 5/2021
Dyrektora Przedszkola im. Adama Żeromskiego w Nałęczowie
z dnia 29 marca 2021 r.
Na podstawie rozporządzenia ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 26 marca 2021 r.
w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 , na podstawie art. 30b ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4) zarządza się, co następuje:
W okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania przedszkola tj. od dnia 29 marca 2021 roku do 11 kwietnia 2021 roku, ustalam następującą organizację pracy nauczycieli zatrudnionych w Przedszkolu im. Adama Żeromskiego w Nałęczowie.
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego będzie się odbywać z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Platforma edukacyjna MS Teams
- Kształcenie na odległość może być realizowane w szczególności z wykorzystaniem: materiałów udostępnionych przez MEN pod adresem epodreczniki.pl, materiałów dostępnych na stronach internetowych MEN, stronach internetowych jednostek podległych lub przez niego nadzorowanych, materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii, innych materiałów wskazanych przez nauczyciela.
- Dzieci rodziców:
- rodziców dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego,
- rodziców dzieci, którzy: są zatrudnieni w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
- realizują zadania dotyczące koordynacji ratownictwa medycznego,
- realizują zadania publiczne w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19,
- pełnią służbę w jednostkach zapewniających bezpieczeństwo i porządek publiczny,
- wykonują działania ratownicze,
- są zatrudnieni w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej w rozumieniu art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1876 i 2369),
- są zatrudnieni w ogrzewalniach i noclegowniach, o których mowa w art. 48a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- są zatrudnieni w placówkach zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o których mowa w art. 67 i art. 69 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej,
- są zatrudnieni w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych oraz w interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych
- są zatrudnieni w formach opieki nad dziećmi w wieku do lat 3,
- są zatrudnieni w jednostkach systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, i realizują zadania na terenie tych jednostek
– ma obowiązek zorganizować zajęcia w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, do których uczęszczają te dzieci.
- 2
Zajęcia realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, nauczyciele realizują następująco: - stacjonarnie jeden oddział w godzinach 6.30 – 11.30, 11.30 - 16.30 dwóch nauczycieli - 9.00 – 14.00 pozostali obecni nauczyciele . Nauczyciele pracują z dziećmi zgodnie z ustaloną organizacją pracy wg Załącznika 1, każdy pracuje w swojej sali grupy, zgodnie z wyrażoną potrzebą, aby miejscem pracy było przedszkole nie dom nauczyciela, z zachowaniem obowiązujących procedur zapobiegających rozprzestrzenianiu się wirusa Covid 19
- 3
- Nauczyciele przekazują rodzicom do realizacji poprzez: platformę edukacyjną Tims i inne formy kontaktów na odległość scenariusze-opisy zajęć (np. plastycznych, matematycznych, ruchowych, językowych) proponowane materiały, pomoce dydaktyczne, linki do nauki piosenki, a także teksty piosenek oraz wierszy, itp.
- Ustala się sposób dokumentowania prowadzonej działalności:
1) Nauczyciele modyfikują plan pracy dydaktyczno-wychowawczej na miesiąc marzec od 29 marca oraz sporządzają od 1 do 9 kwietnia 2021r. plan z modyfikacjami, uwzględniając zajęcia i pracę indywidualną.
2) Nauczyciele dokonują zapisu zadań i czynności w Dzienniku zajęć dydaktycznych i wychowawczo-opiekuńczych każdej grupy. Zgodnie z organizacją pracy z Załącznika: 6.30 – 11.30/11.30 – 16.30 praca z dziećmi w oddziale przedszkola, 9.00 – 14.00 praca z dziećmi będącymi w domu edukacja zdalna z wykorzystaniem platformy Tims. Do dziennika zajęć należy wpisywać bieżące zadania oraz proponowane dzieciom zadania do realizacji w czasie pracy zdalnej w domu.
- Nauczyciele monitorują podejmowane przez dzieci aktywności oraz zdobywaną przez nich wiedzę i umiejętności, poprzez wypracowane wspólnie z rodzicami rozwiązania np.: wytwory prac dziecięcych, karty pracy, skany itp., dostarczone po powrocie do przedszkola.
- 4
- Przy planowaniu tygodniowego zakresu treści nauczyciele uwzględniają w szczególności:
równomierne obciążenie dzieci w poszczególnych dniach tygodnia,
zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
możliwości psychofizyczne dzieci podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
- Zobowiązuje się nauczycieli do uwzględniania możliwości psychofizycznych dzieci, czyli czas trwania zajęć zgodnie z przepisami prawa:
Dzieci 3-4 -letnie - 10-15 minut
Dzieci 5-6 -letnie - do 30 minut
Nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia rewalidacyjne i wwr, przekazują następujące informacje:
Programy realizowane
Tygodniowy plan zajęć w grupie/ harmonogram zajęć, np. Pn. mowa i myślenie, działalność plastyczna
Zadania do realizacji w danym miesiącu;
Tematyka kompleksowa tygodnia;
Dzienne propozycje działań wykonywanych przez dzieci pod okiem rodziców, do pracy zdalnej oraz formy prezentacji efektów tej pracy w zakładkach grupowych uwzględniające:
-zasadę równomiernego obciążania dziecka w poszczególnych dniach tygodnia,
- zróżnicowanie zajęć każdego dnia,
- możliwości psychofizyczne dziecka podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,
-łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia,
ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;
- sposób dokumentowania realizacji zadań, np. wykonane prace można przesłać w formie fotografii, gromadzić w teczkach indywidualnych w domu przez każdego rodzica;
Źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć , w tym materiały w postaci elektronicznej, z których rodzice mogą korzystać, www.epodreczniki.pl, i inne uznane przez nauczyciela;
Programy realizowane w dniach czasowego ograniczenia funkcjonowania:
- „NASZE PRZEDSZKOLE”. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci, autorki M. Kwaśniewska, W. Żaba - Żabińska, Wydawnictwo MAC Edukacja - realizacja w grupie I, II, IV, V i VI.
2.„WOKÓŁ PRZEDSZKOLA”. Program wychowania przedszkolnego oparty na warstwicowej koncepcji wychowania Stefana Kunowskiego, autorki M. Kwaśniewska,
- Lendzion, W. Żaba - Żabińska, Wydawnictwo MAC Edukacja - realizacja w grupie III.
- „MULTISENSORYCZNA NAUKA JĘZYKA ANGIELSKIEGO W PRZEDSZKOLU”, autor E. Wodzicka Dondziłło - realizacja w każdej grupie wiekowej Aneta Skoczylas - Cierkoń.
- „KOCHAM DOBREGO BOGA” - religia, realizacja w każdej grupie wiekowej s. Elżbieta Korbaś.
5.„W ŚWIECIE ZACZAROWANYCH LITER” autorski Program z zakresu przygotowania do nauki czytania i pisania - opracowanie i realizacja w grupie VI
Joanna Nowak – Boruch.
- „PRZEDSZKOLNE KÓŁKO PLASTYCZNE”. Program autorski z zakresu rozwijania uzdolnień plastycznych dzieci - opracowanie i realizacja Katarzyna Lewandowska
6a Program Preorientacji zawodowej dla Przedszkola im. Adama Żeromskiego w Nałęczowie – wszystkie grupy wiekowe.
- 5
- Nauczyciele mają obowiązek zapewnienia każdemu rodzicowi dziecka możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia i przekazania informacji o formie i terminach tych konsultacji.
- Sposób porozumiewania się na odległość nauczyciele ustalają we współpracy z rodzicami.
- 6
Zobowiązuje się nauczycieli do poinformowania dyrektora przedszkola w każdym czasie, czy istnieje potrzeba dokonania modyfikacji programów w związku z edukacją zdalną.
- 7
Wykonanie zarządzenia powierza się Dyrektorowi Przedszkola im. Adama Żeromskiego w Nałęczowie.
- 8
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 29 marca 2021 roku.