W obecnych czasach komputer jest praktycznie w każdym domu, a często każdy domownik ma swój osobisty.
Dla dzieci żyjących w XXI wieku, komputer stał się nieodzownym elementem otaczającego świata. Dzieci chcą i powinny poznać sposoby wykorzystania komputera jako narzędzia zabawy, nauki i pracy.
Komputer może przecież pełnić rolę maszyny do pisania, może pomagać analizować i rozwiązywać złożone problemy, wymieniać doświadczenia między ludźmi z różnych stron świata, może znaleźć zastosowanie w edukacji dzieci i dorosłych.
Dla dzieci komputer jest rzeczywistością, ich teraźniejszością i przyszłością.
Komputer oddziałuje wielozmysłowo przez grafikę, efekty dźwiękowe, animacje, sekwencje filmowe, różnorodność możliwości wyboru.
Duża atrakcyjność rozwiązań jakie oferuje komputer sprawia, że dziecko ucząc się jednocześnie świetnie się bawi. Trudno się więc dziwić, że dzieci tak chętnie bawią się, uczą i „pracują” przy komputerze.
Małe dzieci nie potrafią jeszcze pisać i czytać, a sięgają już po nową „zabawkę” jaką jest komputer. Nawyki jakie zdobędą na samym początku przygody z komputerem będą się za nimi ciągnęły przez cały okres szkoły, studiów a także w pracy zawodowej i w życiu. Dlatego ważne jest, aby te pierwsze kontakty z komputerem były poprawne, a dzieci by wiedziały, że komputer to nie tylko zabawka, ale przede wszystkim środek do zdobywania i pogłębiania wiedzy.
By zaspokoić potrzeby i oczekiwania dzieci, a także rozwinąć własne doświadczenia zawodowe, przygotowałam projekt edukacyjny „PRZYGODA Z KOMPUTEREM”, który będzie realizowany w grupie dzieci 6 - letnich, w ramach aktywnych popołudni w przedszkolu w grupie VI.
Mam nadzieje, że umożliwi to dzieciom lepszy rozwój i zdobycie nowych doświadczeń, łatwiejsze przekroczenie progu szkolnego oraz uatrakcyjni im pobyt w przedszkolu.
CELE PROJEKTU
Komputer pomaga w zdobywaniu wiedzy z różnych dziedzin życia:
- rozwija logiczne myślenie, wyobraźnię, umiejętności kojarzenia faktów,
- kształtuje wytrwałość, cierpliwość,
- rozwija pamięć, spostrzegawczość, sprawność manualną, refleks, podzielność uwagi,
- kształtuje motywacje do nauki czytanie, pisanie, liczenia,
- rozbudza zainteresowania i aktywność twórczą
- rozwija samodzielność,
- zapewnia relaks i dobrą zabawę.
Uogólniając, zajęcia komputerowe pełnią funkcje poznawczą, kształcącą, kompensacyjno - wyrównawczą i wychowawczą.
Cele projektu:
- wprowadzenie najmłodszych uczestników procesu kształcenia w świat technologii komunikacyjno - informacyjnych,
- rozwijanie umiejętności właściwego korzystania ze sprzętu komputerowego
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego i higienicznego użytkowania komputer,
- rozwijanie aktywności poznawczej dziecka
- poznanie różnorodnych zastosowań komputera w zabawie i nauce,
- wspomaganie i rozwijanie sprawności intelektualnych, zdolności i zainteresowań dzieci,
- rozwijanie kreatywności, stymulowanie wyobraźni i twórczości,
- rozbudzanie wiary we własne możliwości i siły,
- przygotowanie ich do życia w społeczeństwie informacyjnym,
- tworzenie możliwości nabywania przez dzieci umiejętności, które wykorzystają w dalszej edukacji.