PRZEDSZKOLNE KÓŁKO PLASTYCZNE
rok szkolny 2019/2020
Witam Was Mali Artyści na naszej "plastycznej" stronie internetowej.
Czy Wasze obrazy przedstawiające martwe natury już powstały? Jeśli tak, to poproście rodziców o wykonanie zdjęcia i przesłanie na adres:
Utworzymy na naszej stronie galerię Waszych prac.
Jeżeli jednak temat "Martwa natura" niespecjalnie przypadł Wam do gustu, zapraszam Was do realizacji kolejnego tematu.
A więc zaczynamy!!!
Temat pracy: Pierwsze wiosenne kwiaty
Potrzebne materiały: dwa ziemniaki ze skórką przekrojone na pół, materiały o wyraźnej strukturze, np sztruks, tkanina lub dzianina o grubym splocie (np, fragment worka jutowego lub niepotrzebnego już swetra), kartka z bloku A3, farby plakatowe, pędzle, ewentualnie kredki pastele tłuste lub suche. Dodatkowo, dla wzbogacenia efektu pracy, zużyta szczoteczka do zębów - do wykonania wiosennego deszczyku.
Zadanie dla dziecka: usiądź wygodnie przy stoliku, połóż przed sobą kartkę z bloku - w dowolny sposób: pionowo lub poziomo. Zaplanuj, gdzie na Twojej pracy będą "rosły" kwiaty. Materiał o wyraźnej fakturze pomaluj farba plakatową, następnie połóż materiał na kartce tak, aby pomalowana strona stykała się z nią. Dociśnij delikatnie materiał do kartki, następnie zdejmij ją. Faktura materiału powinna zostawić kolorowy ślad. Możesz na dole kartki "odbić" materiał w innym kolorze a na górze kartki w innym. Np. na dole możesz użyć kolorów zbliżonych do trawy, np. zielony, żółty, natomiast na górze kartki może powstać niebo, gdy użyjesz barwy niebieskiej, błękitnej, białej, fioletowej. Odbicia faktury materiału będą tworzyły podkład, czyli tło Twojej pracy. Zastanów się więc, jakich barw chciałbyś użyć. Na tym kończy się pierwszy etap pracy. Teraz podkład, który odbiłeś musi wyschnąć.
Czekamy więc cierpliwie, a gdy będzie suchy, zajrzyj na tą stronę, a dowiesz się, na czym polegała będzie Twoja dalsza praca.
Temat pracy: Martwa natura
Martwa natura jest gatunkiem obejmującym kompozycje, zwykle malarskie lub rysunkowe, składające się ze stosunkowo niewielkich, nieruchomych, najczęściej nieożywionych przedmiotów, dobranych ze względów kompozycyjno - estetycznych lub symbolicznych.
Potrzebne materiały dla rodzica: fragment stolika bądź blatu, rzadko użytkowany przez domowników (ustawiona martwa natura będzie musiała pozostać na swoim miejscu nie ruszana oraz nie przestawiana, dopóki mały Artysta nie zakończy swojej pracy). Przedmioty o zróżnicowanej wielkości, kształcie oraz kolorze: dzbanek, wazon, garnek, jabłka, gruszki, banany, taca bądź patera na owoce, tkanina - w miarę możliwości jednolita (podałam przykładowe elementy martwej natury, proszę sobie wybrać kilka z nich - nie można jednak przesadzać z ich ilością). Z wybranych przedmiotów ustawiamy kompozycję. Zaczynamy od upięcia tkaniny - będzie ona stanowiła tło kompozycji bądź w przypadku braku możliwości jej upięcia, kładziemy na blacie, tworząc z niej fałdy, udrapowania - niech nie leży płasko jak obrus! Na tkaninie bądź na jej tle ustawiamy jeden wazon, dzbanek lub butelkę (coś, co będzie stanowiło największy element kompozycji). Obok ustawiamy talerz, tacę lub paterę z owocami (kilka sztuk, mogą to być same jabłka) - niech jeden lub dwa owoce "wypadną" z tacy, czyli układamy je obok tacy, bezpośrednio na blacie bądź leżącej na niej tkaninie. W odległości min. 2 metrów od ustawionej kompozycji, organizujemy miejsce pracy dla małego Artysty.
Potrzebne materiały dla dziecka: tektura z bloku A3, klej magik/vikol, kawałek płótna, np. z niepotrzebnego już prześcieradła lub o brusa, farby akrylowe (w tubach), farba emulsyjna w dowolnym kolorze (taka sama jak do malowania ścian), pędzle, paleta - może być talerz jednorazowy lub tacka - będzie służyła do łączenia i mieszania kolorów, ołówek.
Dziecko z pomocą rodzica pokrywa całą tekturkę klejem, następnie przykleja płótno tak, aby cała tekturka była nim pokryta. Następnie maluje całość płóciennego podkładu farbą emulsyjną. Czekamy aż podkład wyschnie - w razie potrzeby przygniatamy czymś płaskim, aby brzegi nie wywijały się.
Jeżeli nie dysponujemy wymienionymi materiałami, możemy skorzystać z wersji łatwiejszej, do której użyjemy tylko kartki z bloku A3 - zamiast podkładu z tektury i płótna oraz farb plakatowych - zamiast farb akrylowych.
Temat martwej natury będziemy realizować przez dwa tygodnie, wiec nie ma pośpiechu - jest czas na zgromadzenie materiałów.
Zadanie dla dziecka: Popatrz uważnie na kompozycję ustawioną przez rodzica. Twoim zadaniem będzie narysować to, co widzisz. Weź ołówek i spróbuj naszkicować kompozycję na przygotowanym podkładzie (zaznaczaj tylko kontury - zarysy przedmiotów). Zacznij od elementu największego. Nie musisz szkicować całej kompozycji, możesz skupić się tylko na jej fragmencie, który najbardziej Ci się podoba. Nie przejmuj się, jeśli całość nie zmieści Ci się na kartce. Pamiętaj - rysuj to, co widzisz - jeśli jakiś przedmiot jest mniejszy od drugiego - to niech na Twoim rysunku ta różnica również będzie widoczna.
Etap II pracy będzie polegał na pomalowaniu wykonanego szkicu farbami. Pomaluj poszczególne elementy martwej natury tak, jak widzisz. Wiesz, że każdy przedmiot ma określony kolor. Np. banan jest żółty - każdy to wie, ale czy widzisz na całej powierzchni banana tylko żółty kolor? Kiedy przyjrzysz się dokładnie okaże się, że w miejscach, do których dociera mniej światła może pojawić się kolor ciemniejszy - może brązowy, może zielony, może nawet fioletowy lub niebieski... - na żółtym bananie mogą pojawić się także inne barwy, podobnie jak na innych przedmiotach. Dlatego tak bardzo proszę Cię, abyś namalował to, co widzisz na przedmiotach, a nie to, co o nich wiesz. Spróbuj nakładać farby na paletę i mieszać je ze sobą. Jeśli "pobawisz się" trochę w mieszanie farb, okaże się, że Twoje opakowanie 12 kolorów jest zaczarowane i tak naprawdę mieści w sobie dziesiątki barw. Np. gdy zmieszasz czerwony z żółtym, uzyskasz pomarańczowy, gdy do niebieskiego dodasz żółty, pojawi Ci się odcień zieleni inny, niż jest w zestawie, a gdy do zieleni dodasz czerwonego, otrzymasz brązowy. Baw się kolorami, mieszaj na palecie i nakładaj je na pracę. Nie używaj zbyt dużo wody, gdy farba będzie gęsta, pojawi się na Twojej pracy faktura, czyli nierówności, które dodatkowo wzbogacą Twoją pracę.
Baw się dobrze i nie zapomnij przesłać zdjęcia.