81 50 14 027

 

11 listopada obchodzimy rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę!

Treści wychowania patriotycznego w naszym przedszkolu koncentrują się wokół: kształtowania więzi emocjonalnej dziecka
z rodziną, rówieśnikami, przedszkolem; budzenia miłości i przywiązania do kraju ojczystego, jego kultury i tradycji; kształtowania właściwego stosunku do otaczającego świata, dostrzegania piękna i wartości przyrody oraz przyswajania zasad ochrony przyrody;  przygotowania dzieci do pracy i życia społecznego, do aktywnego uczestnictwa w kulturze.
Wychowanie dziecka to bardzo trudne i odpowiedzialne zadanie. Człowiek, a szczególnie ten mały potrzebuje pozytywnych wzorców by mógł w pełni rozwijać swoje człowieczeństwo. Rodzina jest najważniejszym środowiskiem wychowawczym, gdzie dzieci uczą się wartości.

Jak przekazać wartości dzieciom?

W wychowaniu dzieci bardzo ważnym jest stworzenie w rodzinie klimatu porozumienia i dialogu. Przekazanie wartości powinno odbywać się w rodzinnej, pełnej miłości atmosferze. Dziecko rodząc się nie ma zakodowanego regulaminu, który uczy go moralnego postępowania. To rodzice przekazują mu wzorce zachowań w różnych sytuacjach życiowych. Swoim zachowaniem i ocenami ujawniają, co w życiu jest ważne, z czym należy się liczyć, jak należy odnosić się do ludzi. Rodzice, chcąc czy nie chcąc, bezwiednie przekazują dzieciom określoną hierarchię wartości. Czynią to przy każdej okazji, po prostu przez to, jacy są i jak reagują, jak odnoszą się do siebie, jak kochają i szanują swoje dzieci. Z najdrobniejszych zachowań i reakcji, dziecko już od najmłodszych lat czerpie wiedzę, co rodzice uważają za "dobre" i "właściwe", a co za "niewłaściwe" i "złe"- i z tą wiedzą wyrasta.

Najważniejszym sposobem trwałego przekazania dzieciom wartości jest własny przykład i harmonia między deklaracjami słownymi
a życiem. Dzieci kierują się nie tym, co rodzice mówią, ale tym jak postępują. Najważniejsza zasada: To co mówimy musi być spójne
z tym co robimy. Słowo to tylko informacja, ale żeby mogło nabrać znaczenia, musi być powiązane z doświadczeniem.

Wartości, które chcemy przekazać dzieciom:

PATRIOTYZM - wyraża się w przywiązaniu do swej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, do obyczajów i kultury narodowej, w szacunku dla ludzi, którzy ją tworzyli. To troska o dobro swego kraju, stałe dążenie do pomnażania tego, co stworzyły poprzednie pokolenia,
 to gotowość służenia swej Ojczyźnie. Patriotyzmowi towarzyszyć musi poczucie godności narodowej, a jednocześnie szacunek
 i przyjaźń dla innych narodów.

MIŁOŚĆ - dziecka do siebie, dziecka do innych, innych do dziecka, dziecka do zwierząt, okazywanie uczuć innym, odczuwanie szczęścia.

PRZYJAŹŃ - rozumienie trwałości przyjaźni, pielęgnowanie przyjaźni, rozpoznawanie prawdziwej przyjaźni (w literaturze i w życiu), rozpoznawanie cech charakterystycznych dla przyjaźni: zaufanie, niesienie pomocy, dotrzymywanie tajemnic, dzielenie się, wzajemne wsparcie

HONOR - dbałość o swoje dobre imię, dotrzymywanie słowa, poszanowanie Ojczyzny, tradycji, pracy, prawa, przyrody, okazywanie podziwu, wyrażanie uznania, docenianie innych.

DOBRO - rozróżnianie dobra i zła, wrażliwość na krzywdę innych -ludzi i zwierząt, udzielanie pomocy potrzebującym, poznawanie wzorów godnych naśladowania, rozwiązywanie konfliktów drogą pokojową

GODNOŚĆ - to wartość związana z dobrym postępowaniem oraz z odczuciami wynikającymi z niego. W społecznym odbiorze człowiek godny to osoba przyzwoita, szanująca innych i szanowana, wartościowa, nie poniżająca innych.

WOLNOŚĆ -  jest istotną i bardzo ważną wartością w życiu każdego człowieka. Jest to  swoboda w wyrażaniu swoich uczuć i emocji
 oraz brak jakiegokolwiek przymusu. Człowiek jako osoba wolna dokonuje wyboru wartości, czyli tego, co uważa za ważne, słuszne, co stanowi cel ludzkich dążeń i w ciągu swojego życia stara się je realizować.

AKCEPTACJA INNYCH - rozumienie uczuć innych ludzi, dostrzeganie indywidualności innych ludzi, dostrzeganie różnic między ludźmi (niepełnosprawność, wygląd, charakter, religia, narodowość) rozbudzanie ciekawości, otwartości na innych ludzi – poszerzanie grona przyjaciół, poznawanie kultury, sztuki i języka innych narodów.

AKCEPTACJA SIEBIE - wiara w swoje możliwości, rozumienie swojej niepowtarzalności, uczenie się na własnych błędach.

ODPOWIEDZIALNOŚĆ - rzetelne wypełnianie swych obowiązków, dbanie o dobro i zapobieganie złu, a także gotowość do ponoszenia konsekwencji własnych wyborów i zachowań - każdy odpowiada za swoje czyny - za siebie, za innych, za rzeczy materialne.  odpowiadać to troszczyć się, opiekować, czy też w pewnym sensie - zarządzać.

SZACUNEK - to grzeczność połączona z troską o uczucia i dobro drugiej osoby. W naszym życiu okazujemy szacunek słowami, gestami, zachowaniem. Okazujmy i uczmy dzieci następujących postaw:
- w stosunku do rodziców: posłuszeństwa, wdzięczności, pomocy, prawdomówności, wypełniania obowiązków, używania kulturalnego języka.

- w stosunku do kolegów i innych ludzi: zwrotów grzecznościowych, dotrzymywania słowa, pomagania, wybaczania, unikania zachowań agresywnych.

SPRAWIEDLIWOŚĆ - respektowanie reguł, jednakowe traktowanie innych, równy podział danej rzeczy na uczestników zabawy

PRAWDA -  uznanie fałszu jako przeciwieństwa prawdy, dostrzeganie konsekwencji kłamstwa, prawdomówność jako wartość (u osób dorosłych, rówieśników, bohaterów literackich)

PIĘKNO - człowieka -wewnętrzne (dobre uczynki, opiekuńczość, wrażliwość, pracowitość, szczerość, uczciwość) zewnętrzne -krajobrazy, najbliższe otoczenie, dorobku kulturowego, muzyka, literatura, sztuka (coś, co nas zachwyca i czyni lepszymi)
UCZCIWOŚĆ - mówienie i poszanowanie prawdy, rzetelność, nie przywłaszczanie sobie cudzej własności, stosowanie zasady bezstronności i równości praw.

ODWAGA -  podejmowanie trudnych, służących dobru decyzji oraz przeciwstawianie się złu.

SAMODYSCYPLINA - umiar i rozwijanie własnego potencjału (umiar - umiejętność nałożenia sobie zdrowych ograniczeń, unikanie skrajności, dążenie do ładu i równowagi, zdolność cieszenia się tym, co mamy);

POKOJOWOŚĆ - unikanie przemocy; postawa człowieka, który zawsze poszukuje rozwiązań uwzględniających interesy wszystkich zainteresowanych stron oraz dobro ogólne);

SZCZĘŚCIE, OPTYMIZM, HUMOR - poczucie trwałego zadowolenia oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro.

SOLIDARNOŚĆ - poczucie wspólnoty i współodpowiedzialności,  pomoc ze szlachetnych pobudek

MĄDROŚĆ - celowe przyczynianie się do dobra poprzez właściwe wybory (umiejętność podejmowania uzasadnionych decyzji, które w dłuższej perspektywie przynoszą pozytywne rezultaty)

 

Znaczenie okresu dzieciństwa dla funkcjonowania w świecie wartości jest bardzo istotne, a to, jaką ofertę dorosły przedstawi dziecku, zaowocuje jego późniejszym stosunkiem do spraw najważniejszych.

Pozostawienie dziecka bez wsparcia w rozeznawaniu świata wartości ma negatywne skutki dla jego rozwoju. Dorastający młody człowiek zostaje pozostawiony sam sobie. Nie mając dostatecznie mocno ukształtowanego fundamentu światopoglądowego i moralnego, poddaje się łatwo wszelkiego rodzaju manipulacjom, między innymi ze strony niekontrolowanych grup rówieśniczych, kolorowych czasopism, Internetu