GRUPA III :PROPOZYCJE DO PRACY I ZABAWY W DOMU NA PONIEDZIAŁEK 15.11 2021r.
Temat dnia: Obowiązki domowe
1 .Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem klocków . Utrwalanie pojęcia rodzina, dzielenie nazw członków rodziny na sylaby.
Rodzic pyta, co znaczy słowo rodzina. Następnie prosi, aby dziecko powiedziało, kto wchodzi w skład jego rodziny (np.: mama, tata, brat, siostra, babcia). Dziecko i rodzic kolejno wymieniają nazwy poszczególnych członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby). Po każdej wypowiedzi dziecko układa tyle klocków, ile sylab jest w wypowiadanych słowach. Dziecko powtarza słowa, dzieląc je rytmicznie (na sylaby) i dotykając jednocześnie klocków.
- Poranne zabawy ruchowe
Zachęcam do wykonania prostego i przyjemnego zestawu ćwiczeń przy muzyce:
MUZYCZNA GIMNASTYKA - ćwiczenia W PODSKOKACH | ODCINEK 1 - YouTube
Zachęcam także do rozruszania się z jedną z ulubionych piosenek dzieci z naszej grupy: Tańcz i stop
Tańcz... i stop – propozycja zabawy na karnawał - YouTube
- Nasze domowe obowiązki – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller Czy ja jestem gość ?
Rodzic czyta opowiadanie:
– Od poniedziałku mam dyżur ogrodnika – pochwalił się Olek. – Co drugi dzień będę podlewał kwiatki. Pani powiedziała, że to bardzo odpowiedzialna praca, bo bez wody one uschną.
– Będziesz pamiętał o swoich obowiązkach? – zapytał tato.
– No jasne! – zapalił się Olek. – Chociaż wolałbym dyżur kucharza – przyznał po chwili namysłu.
– Kucharza? – zaniepokoiła się mama.
– Zadaniem kucharza jest nakrywanie do stołu – uspokoił ją synek. – Ten dyżur dużo bardziej mi się podoba, ale kucharzem jest w tym tygodniu Wojtek.
– Jeśli tak bardzo chciałbyś nakrywać do stołu, to może… poćwiczysz w domu? – zaproponował tato.
– Naprawdę? – ucieszył się Olek i popędził do kuchni.
– Na kolację będzie sałatka jarzynowa, ser żółty i wędlina – poinformowała go mama.
– Każdy z nas będzie potrzebował małego talerzyka, noża, widelca i kubka na herbatę. Zaraz
włożę chleb do koszyczka, przygotuję miseczkę z masłem i dzbanek z herbatą.
Uradowany Olek z dumną miną rozkładał nakrycia – nóż po prawej stronie, widelec po lewej…
– A czy ja mogę postawić serwetki? – zapytała Ada.
– Dyżurnym jest tylko jedna osoba – oświadczył z naciskiem jej starszy brat.
Ada spuściła głowę i zrobiła taką minę, jakby miała się za chwilę rozpłakać.
– Jutro ty możesz być naszym kucharzem – pocieszyła ją mama.
– Ale ja chciałbym poćwiczyć trochę dłużej – zaprotestował Olek.
Tato uśmiechnął się pod wąsem. – Jeśli wytrwasz do końca tygodnia, to jesteś gość –
oświadczył.
– Gość? – zdziwił się Olek. – Przecież ja tu mieszkam.
Rodzice parsknęli śmiechem. – Tak mówi się o kimś, na kim można polegać – wyjaśniła
mama.
– Na mnie można – zapewnił Olek i naprawdę się starał… cały wtorek. W środę postanowił
podzielić się swymi obowiązkami z Adą.
– Jak tak bardzo chcesz, to możesz nakrywać – zgodził się łaskawie.
Ada z zapałem zabrała się do pracy, ale zupełnie nie pamiętała, jak ułożyć sztućce, a na
dodatek miseczki na bigos okazały się dla niej za ciężkie i ostatecznie do kolacji nakryła mama.
W czwartek nikt nie miał ochoty być kucharzem.
– Jak weźmiesz za mnie dyżur, to dam ci naklejkę z dinozaurem – kusił siostrę Olek, nie zauważając taty, który właśnie stanął w drzwiach.
– Ada jest jeszcze za mała, aby to robić sama – oświadczył tata. – Jeśli nie chcesz nakrywać,
to idź poskładać swoje zabawki, a ja zrobię to za ciebie.
– Ale wtedy nie będę gość… – spuścił głowę Olek.
– Zakres obowiązków zawsze można negocjować – uspokoił go tato. – Ważne, aby nie spychać ich na innych.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania . Rodzic zadaje pytania:
− Jakie dyżury w przedszkolu sprawiają dzieciom największą radość?
− Jaką funkcję pełnił Olek w przedszkolu? Jaką funkcję chciał pełnić Olek?
− Jak Olek wywiązywał się ze swoich obowiązków?
− Czy ty masz obowiązki w domu? Jakie to obowiązki?
- W jaki sposób dzieci mogą pomagać w domu rodzicom?
- Porządki – zabawa z wykorzystaniem tekstu piosenki.
Dzieci słuchają piosenki https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#npa ( piosenka nr.11 Porządki) i naśladują czynności wymienione w tekście
Lubię czystość, więc porządek
w swym pokoju zawsze mam;
książki, misie, samochody,
każda rzecz swe miejsce ma
Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę
i podlewam kwiatki,
pozamiatam, poodkurzam,
posprzątam zabawki.
- Jak to miło, gdy mój pokój
od rana czystością lśni;
nie potrzeba dużo pracy,
by porządek zawsze był.
Ref.: Co dzień rano...
- Zabawa grafomotoryczna: rysowanie po śladzie, jesienne liście.
Chętne dzieci mogą wykonać wybraną kartę pracy. Link z kartami pracy do druku ze strony mojedziecikreatywnie.pl