81 50 14 027

 GRUPA III  :PROPOZYCJE DO PRACY I ZABAWY W DOMU NA  PONIEDZIAŁEK 15.11 2021r.

Temat dnia: Obowiązki domowe

1 .Zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem klocków . Utrwalanie pojęcia rodzina,  dzielenie nazw członków rodziny na sylaby.

Rodzic  pyta, co znaczy słowo rodzina. Następnie prosi, aby  dziecko powiedziało, kto wchodzi w skład jego rodziny (np.: mama, tata, brat, siostra, babcia). Dziecko  i rodzic kolejno wymieniają nazwy poszczególnych członków rodziny, dzieląc je rytmicznie (na sylaby). Po każdej wypowiedzi dziecko układa tyle klocków, ile sylab jest w wypowiadanych słowach.  Dziecko powtarza słowa, dzieląc je rytmicznie (na sylaby) i dotykając jednocześnie klocków.

  1. Poranne zabawy ruchowe

Zachęcam  do  wykonania prostego i przyjemnego zestawu ćwiczeń  przy muzyce:

MUZYCZNA GIMNASTYKA - ćwiczenia W PODSKOKACH | ODCINEK 1 - YouTube

Zachęcam także do rozruszania się z jedną z ulubionych piosenek dzieci z naszej grupy:  Tańcz i stop

Tańcz... i stop – propozycja zabawy na karnawał - YouTube

 

  1. Nasze domowe obowiązki – słuchanie opowiadania E. Stadtmüller  Czy ja jestem gość ?

Rodzic czyta opowiadanie:

– Od poniedziałku mam dyżur ogrodnika – pochwalił się Olek. – Co drugi dzień będę podlewał kwiatki. Pani powiedziała, że to bardzo odpowiedzialna praca, bo bez wody one uschną.

– Będziesz pamiętał o swoich obowiązkach? – zapytał tato.

– No jasne! – zapalił się Olek. – Chociaż wolałbym dyżur kucharza – przyznał po chwili namysłu.

– Kucharza? – zaniepokoiła się mama.

– Zadaniem kucharza jest nakrywanie do stołu – uspokoił ją synek. – Ten dyżur dużo bardziej mi się podoba, ale kucharzem jest w tym tygodniu Wojtek.

– Jeśli tak bardzo chciałbyś nakrywać do stołu, to może… poćwiczysz w domu? – zaproponował tato.

– Naprawdę? – ucieszył się Olek i popędził do kuchni.

– Na kolację będzie sałatka jarzynowa, ser żółty i wędlina – poinformowała go mama.

– Każdy z nas będzie potrzebował małego talerzyka, noża, widelca i kubka na herbatę. Zaraz

włożę chleb do koszyczka, przygotuję miseczkę z masłem i dzbanek z herbatą.

Uradowany Olek z dumną miną rozkładał nakrycia – nóż po prawej stronie, widelec po lewej…

– A czy ja mogę postawić serwetki? – zapytała Ada.

– Dyżurnym jest tylko jedna osoba – oświadczył z naciskiem jej starszy brat.

Ada spuściła głowę i zrobiła taką minę, jakby miała się za chwilę rozpłakać.

– Jutro ty możesz być naszym kucharzem – pocieszyła ją mama.

– Ale ja chciałbym poćwiczyć trochę dłużej – zaprotestował Olek.

Tato uśmiechnął się pod wąsem. – Jeśli wytrwasz do końca tygodnia, to jesteś gość –

oświadczył.

– Gość? – zdziwił się Olek. – Przecież ja tu mieszkam.

Rodzice parsknęli śmiechem. – Tak mówi się o kimś, na kim można polegać – wyjaśniła

mama.

 – Na mnie można – zapewnił Olek i naprawdę się starał… cały wtorek. W środę postanowił

podzielić się swymi obowiązkami z Adą.

– Jak tak bardzo chcesz, to możesz nakrywać – zgodził się łaskawie.

Ada z zapałem zabrała się do pracy, ale zupełnie nie pamiętała, jak ułożyć sztućce, a na

dodatek miseczki na bigos okazały się dla niej za ciężkie i ostatecznie do kolacji nakryła mama.

W czwartek nikt nie miał ochoty być kucharzem.

– Jak weźmiesz za mnie dyżur, to dam ci naklejkę z dinozaurem – kusił siostrę Olek, nie zauważając taty, który właśnie stanął w drzwiach.

– Ada jest jeszcze za mała, aby to robić sama – oświadczył tata. – Jeśli nie chcesz nakrywać,

to idź poskładać swoje zabawki, a ja zrobię to za ciebie.

– Ale wtedy nie będę gość… – spuścił głowę Olek.

– Zakres obowiązków zawsze można negocjować – uspokoił go tato. – Ważne, aby nie spychać ich na innych.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania . Rodzic zadaje pytania:

− Jakie dyżury w przedszkolu sprawiają dzieciom największą radość?

− Jaką funkcję pełnił Olek w przedszkolu? Jaką funkcję chciał pełnić Olek?

− Jak Olek wywiązywał się ze swoich obowiązków?

− Czy ty masz obowiązki w domu? Jakie to obowiązki?

- W jaki sposób dzieci mogą pomagać w domu rodzicom?

 

  1. Porządki – zabawa z wykorzystaniem tekstu piosenki.

Dzieci słuchają piosenki  https://www.mac.pl/piosenki/piosenki-olekiada#npa  ( piosenka nr.11 Porządki)   i naśladują czynności wymienione w tekście

Lubię czystość, więc porządek

 w swym pokoju zawsze mam;

 książki, misie, samochody,

 każda rzecz swe miejsce ma

Ref.: Co dzień rano łóżko ścielę

 i podlewam kwiatki,

 pozamiatam, poodkurzam,

 posprzątam zabawki.

  1. Jak to miło, gdy mój pokój

 od rana czystością lśni;

 nie potrzeba dużo pracy,

 by porządek zawsze był.

Ref.: Co dzień rano...

 

  1. Zabawa grafomotoryczna: rysowanie po śladzie, jesienne liście.

Chętne dzieci mogą wykonać wybraną kartę pracy. Link z kartami pracy do druku ze strony mojedziecikreatywnie.pl 

https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=http%3A%2F%2Fmojedziecikreatywnie.pl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F05%2Fliscie.doc&wdOrigin=BROWSELINK