81 50 14 027

 

1. Posłuchaj wiersza B. Galas "O piesku, który chciał syczeć"

    Przyszedł piesek do przedszkola.

    - On nie syczy – mówi Ola.

    Piesek zmartwił się tym zdaniem. Muszę syczeć! Mam zadanie.

    Kto syczenia mnie nauczy.

    Kotek – nie, bo kotek miauczy.

    Baran beczy, krowa muczy.

    Kto więc syczeć mnie nauczy?

    Rzekła w końcu mądra sowa:

    - Tu potrzebne dobre słowa.

    Dobre słowa, dobre rady, syczą węże, syczą gady.

    Wąż uśmiechnął się i syknął:

    - Piesssku wolałbym byś szczeknął.

    Ssskoro sssyczeć chcesz koniecznie,

    zzzacznę uczyć cię ssskutecznie.

    (Wiersz z kolorowanką znajdziecie w załączniku nr 1)

2. Ćwiczenia oddechowe. Do zabawy potrzebne będzie piórko,

    można je zastąpić fragmentem jednej warstwy chusteczki higienicznej.

    - Zdmuchnij piórko z brody, zdmuchnij piórko z nosa.

    Należy zwrócić uwagę na kierowanie strumienia wydychanego powietrza

    na wskazaną część twarzy.

3. Ćwiczenia sprawności narządów mowy.

   Najlepiej wykonać je przed lustrem.

   Kto potrafi tak, jak ja:

   - Uśmiech - dzióbek (rozciąganie oraz zwężanie warg)

   - Grot - łopata (wydłużanie języka „do grotu” - czubek języka wąski

     i rozpłaszczanie „do łopaty” - język szeroki).

4. Zabawy z głoską s.

    a) "Wąż uczy pieska syczeć"

        Układamy czubek języka za dolnymi zębami, język leży płasko, zbliżamy zęby,

        wargi są rozciągnięte jak do uśmiechu.

        Podczas tego ćwiczenia pilnujemy, by język nie wychodził z buzi, tylko był za zębami.

        Załącznik nr 2

       To ćwiczenie szczególnie jest ważne dla dzieci z wymową międzyzębową,

       które podczas artykulacji wsuwają język między zęby

       - należy je sytematycznie powtarzać przed lustrem, by dziecko widziało,

       jak należy układać język.

       Wymawiamy dźwięk ssssssssss.

       Pomoże nam w tym obrazek : załącznik nr 3

       Rysuj palcem po drodze, którą ma przejść wąż i wymawiaj dźwięk ssssssssss.

       Możesz wydrukować obrazek, łączyć kreski kredką przy jednoczesnym

       mówieniu sssssssss.

   b) "Syczące sylaby"

       Powtarzamy sylaby: SO, SA, SE, SU, SY.

       Przy pierwszych powtórzeniach wydłużamy dźwięk głoski s, czyli: ssso, sssa, itd.

       Spójrz na załącznik nr 4

5. Jeżeli nauczyłeś się już syczeć i potrafisz wypowiadać sylaby, spróbuj nazwać 

    obrazki, których nazwy zaczynają się głoską s.

    Załącznik nr 5

 

 W załącznikach wykorzystano zasoby scholaris

 

opis dokumentu typ data  

Załącznik nr 1 Wiersz z obrazkami

pps 22-04-2020 [ Pobierz ]
664 kB

Załącznik nr 2 Ułożenie narządów artykulacyjnych

pps 22-04-2020 [ Pobierz ]
865 kB

Załącznik nr 3 Rysuj i powtarzaj ssssssss

pdf 22-04-2020 [ Pobierz ]
158 kB

Załącznik nr 4 Sylaby

jpg 22-04-2020 [ Pobierz ]
455 kB

Załącznik nr 5 Obrazki z głoską s na początku

pps 22-04-2020 [ Pobierz ]
613 kB