1. Wykonuj kilka razy dziennie ćwiczenia wstępne przygotowujące do wymowy głosek: s, z, c, dz:
Uwaga! Jeżeli dziecko ma wymowę międzyzębową, tzn. podczas mówienia język wychodzi poza usta,
wysuwa się przez szczelinę między górnymi a dolnymi zębami (jest to bardzo widoczne)
- nie wykonujemy ćwiczeń, podczas, których wysuwamy język poza jamę ustną.
2. Zbliż zęby (nie zaciskaj ich), ułóż wargi jak do uśmiechu.
Język połóż na dnie jamy ustnej - za dolnymi zębami, czubek języka dotyka zębów.
Jeśli dziecko ma problemy z wykonaniem tego ćwiczenia, to możemy je ułatwić:
zróbmy supeł z nitki dentystycznej i wsuńmy go pomiędzy dolne jedynki, polećmy dziecku,
aby dotykało supełka czubkiem języka.
Następnie polecamy mocno rozciągnąć wargi, jak przy szerokim uśmiechu lub wypowiadaniu
samogłoski "i", zwracamy uwagę, aby zęby były lekko złączone.
Sycz jak wąż - długie wypowiadanie: ssssssssssssss
Pomoże Ci filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=JK98N3n_Yjo
(Pomoce logopedyczne - wywołanie głoski "s")
3. Jeżeli potrafisz już poprawnie wypowiedzieć głoskę s, możesz przejść do kolejnego etapu.
Powtarzaj sylaby z głoską s:
sy, se, so, su, sa
asa, aso, ase, asu, asy
osa, oso, ose, osu, osy
esa, eso, ese, esu, osu
usa, uso, use, usu, usy
ysa, yso, yse, ysu, ysy
ys, es, os, us, as.
4. Jeżeli wymowa sylab nie sprawia Ci trudności, możesz powtarzać słowa z głoską s.
a) Głoska s na początku:
Powtarzaj słowa:
SUKIENKA
SUM
SUWAK
SÓL
SYN
SOK
SOPEL
SOWA
SAMOCHÓD
SAMOLOT
SALA
SANKI
SAŁATA
SANDAŁY
SEN
SKAKANKA
SMOK
SCHODY
STOPA
SPODNIE
Możesz narysować obrazki i zrobić książeczkę z obrazkami, których nazwa zaczyna się na głoskę s.
b) Głoska s w środku:
Połącz rymujące się słowa, możesz narysować obrazki:
OSA KAPUSTA
LASKA MROWISKO
USTA MASKA
OGNISKO KOSA
Inne słowa:
masa, kasa, klasa, pasek, basen, kiełbasa, fasola, osoba, asfalt, blask, posada, nosek, piosenka, włosy,
busola, fusy, wesele, wysypka, pisanka, wąsy, mięso, deska, miska, pisklę, masło, wiosło, wiosna,
zaspa, ospa, list, naparstek, beksa, balsam, taksówka, majster, piasek, kasa, pasek, basen, osada,
fusy, wesele, deser, wosk, list, kiosk, opaska, most, pasta, usta, chustka, kapusta.
Dla starszych dzieci:
Rozwiąż rebusy, narysuj obrazki, które są ich rozwiązaniem:
100 KROTKA
LI 100 PAD
PRO 100 KĄT
MIA 100
100 PIEŃ
RAJ 100 PY
c) Głoska s na końcu:
Powtarzaj słowa, możesz narysować obrazki:
NOS
ATLAS
MINUS
TYGRYS
PAS
KĘS
DŁUGOPIS
LAS
LIS
AUTOBUS
ANANAS
GLOBUS
KAKTUS
KŁOS
WŁOS
PIES
NAPIS
KOS
KLEKS
Pomysły na zabawy znajdziecie w filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=3yJ25quNYo0
5. Jeżeli prawidłowo wypowiadasz słowa zawierające głoskę s, możesz powtarzać połączenia
wyrazowe:
SELEDYNOWA SUKIENKA
SALON SAMOCHODOWY
SENNA SOWA
SŁONA SAŁATKA
SŁODKI SEREK
SPORTOWE SPODNIE
SMUTNY SUSEŁ
SKLEPOWA KASA
NIEBIESKI RYSUNEK
WYSŁANY LIST
BOSA STOPA
DESKA DO PRASOWANIA
KAPUSTA NA BIGOS
WESOŁY PIESEK
NIEBIESKI DŁUGOPIS
SMUTNY STEFAN
SPOKOJNY SEN
SAMOCHÓD OSOBOWY
DOSKONAŁY SŁUCH
WYSOKIE SCHODY
PUSTA SALA
WIOSENNA SAŁATKA
6. Dalszym etapem jest powtarzanie zdań, np.
TO JEST DUŻY STÓŁ, A TO SĄ MAŁE SANKI.
TO JEST SPOKOJNY PIES.
WIOSNĄ W LESIE ROSNĄ SASANKI.
SYLWIA MA SUKIENKĘ W PASKI.
MAMA WYSŁAŁA SŁAWKA DO SKLEPU.
SAMOLOT STARTUJE Z LOTNISKA.
SEBASTIAN DOSTAŁ NIEBIESKI SAMOCHÓD.
SŁAWEK MA POPSUTY SUWAK W SPODNIACH.
NA STOLE SĄ: NOTES, ATLAS I NIEBIESKI DŁUGOPIS.
SOSNOWY LAS JEST SCHRONIENIEM SAREN, SÓW I BORSUKÓW.
SABINA MÓWI: STEFAN, SPRÓBUJ MOJEGO SERNIKA Z ANANASAMI.
7. Dla utrwalenia głoski s, powtarzaj wierszyki:
LIS
LIS DO LISKA LIST NAPISAŁ
NA LISTKU KALINY,
DROGI LISKU W TĄ SOBOTĘ
SĄ ME IMIENINY.
Inne wiersze:
https://www.youtube.com/watch?v=AwFlodSJNbM
(Smok - Jak Brzechwa - Roześmiana Logopedia poleca wiersze polskich poetów)
https://www.youtube.com/watch?v=rbR3-aGP1iA
(Słoń w sklepie z porcelaną - Tadeusz Śliwiak - Roześmiana Logopedia poleca wiersze
polskich poetów)
Zwykle podczas ćwiczenia głoski s pozostałe głoski szeregu syczącego, czyli: z, c, dz pojawiają się
automatycznie.
Do ich utrwalenia polecam filmiki:
https://www.youtube.com/watch?v=7q3yurPTfYI
"DOMOWA LOGOPEDIA" głoska "Z"
https://www.youtube.com/watch?v=Q8rrKuGa64I
Roześmiana Logopedia - Z jak zabawna zebra - Nauka to zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=rxPTN7gbqW8
C jak cukierki - Roześmiana Logopedia - wyraźna wymowa - Nauka to zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=Te8WQ2_2aE4
Roześmiana Logopedia - "DZ" jak pieniądze - Nauka to zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=IFqAi_9XgX0
Roześmiana Logopedia - "DZ" jak kukurydza - Nauka to zabawa!
https://www.youtube.com/watch?v=NSXV2rXtrSM
Roześmiana Logopedia - "DZ" jak zardzewiałe rydze - Nauka to zabawa!
opis dokumentu | typ | data | |
---|---|---|---|
Ćwiczenia oddechowe oraz motoryki narządów artykulacyjnych - ćwiczenia wstępne |
05-06-2020 | [ Pobierz ] 265 kB |
|
Sylwia pakuje walizkę - obrazek 1 |
jpg | 05-06-2020 | [ Pobierz ] 120 kB |
Sylwia pakuje walizkę - obrazek 2 |
jpg | 05-06-2020 | [ Pobierz ] 144 kB |
Gra planszowa nr 1 |
05-06-2020 | [ Pobierz ] 1 132 kB |
|
Gra planszowa nr 2 |
doc | 05-06-2020 | [ Pobierz ] 467 kB |
Ubierz Sabinę |
09-06-2020 | [ Pobierz ] 18 kB |
|
Gra utrwalająca wyrazy z głoską z |
jpg | 09-06-2020 | [ Pobierz ] 64 kB |