81 50 14 027

Drodzy Rodzice dzieci uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacyjne oraz WWR!

W tej zakładce zamieszczała będę propozycje zabaw z dziećmi do przeprowadzenia w domu oraz linki, gdzie znaleźć można karty pracy dla dzieci, gotowe do pobrania oraz wydrukowania. Zachęcam do kontaktu mailowego ze mną Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  w razie wątpliwości co do sposobu wykonania danej karty pracy.

 

Motoryka mała

Motoryka to wszelka aktywność człowieka. Wyróżnia sie dwa podstawowe typy motoryki: dużą i małą. 

Motoryka duża odnosi się do ruchów całego ciała, dużych partii mięśniowych.

Motoryka mała dotyczy sprawności w zakresie ruchów dłoni i palców, angażujących małe mięśnie, potrzebne do używania przedmiotów, takich jak kredka czy niewielkie narzędzia. Wymaga ona koncentracji uwagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Odnosi się do wszystkich czynności wymagających drobnych ruchów rąk, np.:pisania, rysowania, ugniatania, chwytania, nawlekania, wiązania, zapinania guzików.

Rozwój ruchowy przebiega następująco: wzdłuż całego ciała od głowy, poprzez tułów - aż do kończyn dolnych (motoryka duża). Dalej postępuje on od osi tułowia na zewnątrz, obejmując po kolei: ramiona, przedramiona, dłonie i palce (motoryka mała).

 

W jaki sposób możemy wspomagać u dziecka rozwój motoryki małej?

Dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz rewalidacyjne.

Makaronowe rybki - rozsyp na tacy makaron rurki. Zachęć dziecko, aby złowiło jak najwięcej rybek za pomocą słomki do picia, nadziewając makaron na słomkę (słomki powinny być zginane)

Makaronowy zawrót głowy - daj dziecku tace z różnymi rodzajami makaronu: wstążkami, rurkami, kokardkami itp. Poproś, aby za pomocą pęsety rozdzieliło różne typy makaronu do plastikowych kubeczków.

Gitara - daj dziecku durszlak z rączką i okrągłymi dziurkami oraz kawałki gumki kapeluszowej (cienka, okrągła). Poproś, aby przewlekły gumki przez otwory durszlaka tak, by powstały struny do gitary. Aby gumka nie uciekała, na każdym końcu zawiąż zapałkę.

Mandale - wyjaśnij dziecku, czym jest mandala (rysunek bądź kompozycja na planie koła). Pokaż przykładowe wzory, korzystając ze stron internetowych. Zachęć dziecko to stworzenia własnej mandali z grochu, fasoli białej, fasoli czerwonej, pestek z dyni, ciecierzycy, ziaren słonecznika. Mandale można tworzyć na tekturowych talerzykach lub na gotowych wzorach. Dziecko samo może zdecydować, jaki element przyporządkować znaczkowi (znaczki to np. kropka, plus, kółko, trójkąt. Dziecko kładzie np. białe fasolki na kropki, czerwone - na znak plus, pestki z dyni na kółka, a groch - na trójkąty itp.). Do zabawy można wykorzystać fakturowaną (żłobioną) plastikową tabliczkę do układania mandali z różnych elementów (koralików, bibułowych kuleczek itp.).

 

Dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia WWR.

Poproś dziecko, aby usiadło na dywanie i wyciągnęło przed siebie dłonie, grzbietem do dołu. Recytuj wierszyk i demonstruj dziecku ruchy rąk. Zachęć je, by robiło to, co ty.

Idzie sobie dzieci czworo

(dziecko puka kolejno czterema palcami jednej dłoni w wewnętrzną stronę drugiej; jeden wyraz - jedno puknięcie)

co na grzbietach maja szlaczki.

(rysuje palcami podłużne paski na zewnętrznej stronie drugiej dłoni)

Mają ryjki i ogonki,

(układa kółko z palca wskazującego i kciuka - robi ryjek i obrysowuje je palcem wskazującym drugiej dłoni; porusza małym palcem jak ogonkiem)

bo te dzieci to warchlaczki.

(to samo co w 1. wersie)

Idzie z nimi mama locha, 

idzie wielki tata dzik.

(kroczy palcem wskazującym i środkowym po wewnętrznej stronie dłoni nadgarstka do końca środkowego palca)

Oj, a gdzie się podział tata?

(rozkłada dłonie w geście oznaczającym pytanie, zdziwienie)

W leśnym gąszczu znikł.

(pośpiesznie kroczy palcem wskazującym i środkowym po przedramieniu drugiej ręki, od dłoni w stronę łokcia)

 

Korale dla mamy - daj dziecku makaron typu rurki i poproś, aby pomalowało go na różne kolory farba plakatową. Po wyschnięciu makaronu dzieci maja za zadanie nawlec go na sznureczek i przygotować korale dla mamy.

Owocowe wzory - poproś dziecko, aby obrało mandarynki i podzieliło je na cząstki. Następnie daj dziecku plastikowe tace i poproś, żeby z kawałków owoców ułożyły: koło, kwadrat, trójkąt.

(powyższe informacje oraz propozycje zabaw pochodzą z publikacji wyd. PWN, autorstwa Magdaleny Siatrak, Magdaleny Onochin-Mączka)

 

 

Percepcja wzrokowa

Percepcja wzrokowa jest zdolnością do rozpoznawania i różnicowania bodźców wzrokowych, które znajdują się w polu widzenia człowieka. Bodźce te są interpretowane w zależności od doświadczeń. Nie chodzi więc o samą zdolność widzenia, ale o przetwarzanie przez mózg tego, co widzimy.

Człowiek nabywa zdolność percepcji wzrokowej między 3 a 8 rokiem życia. Wtedy wyraźnie dostrzega kształty, barwy, wielkości, a także zapamiętuje oraz wyobraża sobie różne zjawiska i przedmioty.

Pierwsze symptomy nieprawidłowości można zauważyć już u małych dzieci. Maluch z zaburzeniami percepcji wzrokowej nie patrzy na zabawki, nawet jeśli trzyma je w ręku, nie interesuje się nimi, nie układa klocków czy obrazków. Dziecko takie nie śledzi ruchu przedmiotów, ma niskie napięcie mięśniowe i wyraźnie opóźniony rozwój ruchowy oraz kłopoty z samodzielną obsługą. Kurczowe trzymanie się poręczy na schodach, niechęć do gier ruchowych czy zaburzona orientacja w przestrzeni także mogą być pierwszymi symptomami zaburzeń.

Warto obserwować także starsze dzieci, zwłaszcza te, które mają problem z odczytaniem drobnego druku albo czytające wolniej niż rówieśnicy. Dzieci z zaburzeniami percepcji wzrokowej przechylają głowę lub nierówno układają zeszyty i książki podczas pisania i czytania. Często też trą oczy lub zamykają jedno z nich, a także wolno, często też błędnie, przepisują znaki z tablicy. Dzieci takie mają również problem z rozróżnianiem kolorów i słabą orientację w terenie.

(powyższe informacje pochodzą ze strony internetowej smilyplay.pl)

 

W jaki sposób możemy wspomagać u dziecka rozwój percepcji wzrokowej?

Dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz rewalidacyjne.

Poniżej zamieszczam link do pobrania kart pracy autorstwa Agnieszki Bali, zamieszczonych na stronie internetowej chomikuj.pl 

 

https://chomikuj.pl/Czasopisma/Praca+z+dzieckiem/Stymulacja+prawej+i+lewej+p*c3*b3*c5*82kuli+m*c3*b3zgu/Agnieszka+Bala+Zeszyt+1+Percepcja+wzrokowa

 

Dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia WWR. 

Poniżej zamieszczam link do pobrania kart pracy dla dzieci młodszych, zamieszczonych na stronie internetowej chomikuj.pl

 

http://chomikuj.pl/Miracz/Dokumenty/3+latek/karty+pracy+dla+malucha,2