Jednym z zadań każdego nauczyciela przedszkola jest poznawanie dziecka - jego indywidualnych potrzeb, zainteresowań, a także możliwości. W tym celu nauczyciele prowadzą obserwację pedagogiczną, która ma na celu rozpoznanie oraz określenie poziomu rozwoju każdego dziecka w obszarach: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.
Obserwacje pedagogiczne prowadzone są w trzech etapach. Celem pierwszego etapu jest zarejestrowanie zachowań, umiejętności i kompetencji dziecka na początku roku szkolnego. Zebrane w ten sposób informacje pozwalają na określenie obszarów wymagających dodatkowej stymulacji, przygotowanie planu wspierania rozwoju dziecka odpowiednio dobranymi metodami i środkami. Etap drugi to czas weryfikacji wcześniejszych spostrzeżeń i podjęcie decyzji o dalszej pracy z dzieckiem z uwzględnieniem jego potrzeb edukacyjnych. Celem trzeciego etapu jest porównanie osiągnięć dziecka z wynikami etapu pierwszego, oszacowanie umiejętności dziecka w wyróżnionych obszarach. Obserwacja pedagogiczna musi być udokumentowana. Dokumentację obserwacji prowadzi się z wykorzystaniem arkusza obserwacji. Każda grupa wiekowa ma ściśle określony zakres oraz etapy osiągania umiejętności zgodnych z podstawą programową wychowania przedszkolnego.