ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
GRUPA III (DZIECI 4-LETNIE i 3 -LETNIE)
I.Mikołajki. 06.12 – 10.12
II. Nadchodzi zima. 13.12 – 17.12
III. Święta tuż - tuż. 20.12 – 24.12
III. Projekt: Emocje 27.12 – 31.12
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewania się
z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.
Wspomaganie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują
w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno
-ruchowej (śpiew, gra, taniec).
Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Wychowywanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych
w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania.
Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, nowożytnym
ZADANIA:
- Przygotowanie dzieci do spotkania z Mikołajem w przedszkolu (6 grudnia). Uwrażliwianie na potrzeby innych, zachęcanie do udziału w akcjach charytatywnych - „Każdy może być Mikołajem”.
- Dostrzeganie zmian zachodzących wraz ze zmianą pory roku. Unikanie zagrożeń podczas spacerów (unikanie przeziębień - odpowiednie ubranie, unikanie oblodzonych miejsc). Poszerzanie doświadczeń dzieci poprzez zabawy badawcze (zamarzanie, topnienie, parowanie wody). Stosowanie symboli graficznych oznaczających pogodę.
- Przybliżanie dzieciom tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Udział w audycji filharmonicznej o tematyce świątecznej i wspólnym kolędowaniu wszystkich przedszkolaków (16 grudnia). Przygotowanie kartki z życzeniami dla Przyjaciól Przedszkola. Uświadamianie dzieciom, że święta są okazją do rodzinnych spotkań, zachęcanie do sprawiania niespodzianek swoim bliskim.
- Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych i pracy leśniczego. Kształtowanie właściwej postawy wobec świata przyrody. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego wycinka choinek do sprzedaży musi być kontrolowana i dlaczego warto kupić choinkę w donicy( można ją później zasadzić w ogrodzie). Zachęcanie do dokarmiania ptaków zimą.
- Wdrażanie dzieci do samodzielności podczas czynności organizacyjnych
i samoobsługowych (sprzątanie zabawek, czynności higieniczne, ubieranie i rozbieranie się, nakrywanie do posiłków, pomaganie przy przygotowaniu do zajęć itp.).
- Projekt emocje: kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć – własnych i innych osób, przygotowanie do rozumienia uczuć – własnych i innych ludzi, rozwijanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów, rozwijanie poczucia przynależności do grupy, budowanie poczucia własnej wartości, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny.
- Ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej (rysowanie, wycinanie, lepienie, nawlekanie korali itp.). Wprowadzanie elementów Metody Dobrego Startu (rysowanie określonych wzorów palcem na kaszy).
- Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci przez wprowadzanie nowych zabaw ruchowych i nowych przyborów do ćwiczeń. Zachęcanie dzieci do udziału w zajęciach ruchowych .
- Ćwiczenie umiejętności liczenia. Rozpoznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Porównywanie figur płaskich i przestrzennych (koło, kula). Stosowanie określeń dotyczących położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed, obok, nad). Poznawanie schematu własnego ciała, zwrócenie uwagi na jego stronność i symetryczność. Próba określania lewej strony ciała.
- Rozwijanie twórczej ekspresji słownej, muzycznej plastycznej poprzez zachęcanie do realizacji własnych pomysłów.
- Zachęcanie dzieci do rozrywek umysłowych (zagadki, układanki, proste gry logiczne). Rozwijanie zainteresowań dzieci, zachęcanie do poznawania ciekawych informacji i dzielenia się wiedzą.
- Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na różne tematy, poszerzanie słownictwa, dbanie o poprawność wypowiedzi. Stosowanie słów określających cechy przeciwne przedmiotów (np. duży-mały, długi-krótki, gładki-szorstki, miękki-twardy itp.). Prowadzenie zabaw rozwijających sprawność aparatu mowy.
- Rozwijanie umiejętności koncentracji podczas zajęć i wyciszenia się podczas zabawy. Ćwiczenie umiejętności cierpliwego wysłuchania wypowiedzi kolegów, czekania na swoją kolej wypowiedzi. Dbanie o dobrą atmosferę w grupie, stosowanie przyjętych zasad. Utrwalenie wiadomości na temat praw dziecka. Uświadamianie dzieciom, że zawsze mogą zwrócić się o pomoc do dorosłych kiedy mają jakiś problem.
- Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych; oglądanie książek, wypowiedzi na temat ilustracji, czytanie dzieciom opowiadań, bajek przez nauczycielki.