81 50 14 027

ZADANIA  DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

GRUPA III  (DZIECI 4-LETNIE i 3 -LETNIE)

 

 I.Mikołajki. 06.12 – 10.12

II. Nadchodzi zima. 13.12 – 17.12

III.  Święta tuż - tuż. 20.12 – 24.12

III. Projekt: Emocje 27.12 – 31.12

   

 

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewania się

z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.

Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych

i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.

Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci.

Wspomaganie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują

w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.

Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.

Wychowanie przez sztukę – muzyka: różne formy aktywności muzyczno

-ruchowej (śpiew, gra, taniec).

Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne.

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.

Wychowywanie dla poszanowania roślin i zwierząt.

Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych

w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka  ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności czytania.

Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem

Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych

Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, nowożytnym

 

 

ZADANIA:

  1. Przygotowanie dzieci do spotkania z Mikołajem w przedszkolu (6 grudnia). Uwrażliwianie na potrzeby innych, zachęcanie do udziału w akcjach charytatywnych - „Każdy może być Mikołajem”.

 

  1. Dostrzeganie zmian zachodzących wraz ze zmianą pory roku. Unikanie zagrożeń podczas spacerów (unikanie przeziębień - odpowiednie ubranie, unikanie oblodzonych miejsc). Poszerzanie doświadczeń dzieci poprzez zabawy badawcze (zamarzanie, topnienie, parowanie wody). Stosowanie symboli graficznych oznaczających pogodę.
  2. Przybliżanie dzieciom tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia. Udział w audycji filharmonicznej o tematyce świątecznej i wspólnym kolędowaniu wszystkich przedszkolaków (16 grudnia). Przygotowanie kartki z życzeniami dla Przyjaciól Przedszkola. Uświadamianie dzieciom, że święta są okazją do rodzinnych spotkań, zachęcanie do sprawiania niespodzianek swoim bliskim.

 

  1. Poszerzanie wiedzy na temat zwierząt leśnych i pracy leśniczego. Kształtowanie właściwej postawy wobec świata przyrody. Wyjaśnienie dzieciom, dlaczego wycinka choinek do sprzedaży musi być kontrolowana i dlaczego warto kupić choinkę w donicy( można ją później zasadzić w ogrodzie). Zachęcanie do dokarmiania ptaków zimą.
  2. Wdrażanie dzieci do samodzielności podczas czynności organizacyjnych

i samoobsługowych (sprzątanie zabawek, czynności higieniczne, ubieranie i rozbieranie się, nakrywanie do posiłków, pomaganie przy przygotowaniu do zajęć itp.).

  1. Projekt emocje: kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć – własnych i innych osób, przygotowanie do rozumienia uczuć – własnych i innych ludzi, rozwijanie umiejętności konstruktywnego rozwiązywania problemów, rozwijanie poczucia przynależności do grupy, budowanie poczucia własnej wartości, kształtowanie poczucia odpowiedzialności za swoje czyny.

 

  1. Ćwiczenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej (rysowanie, wycinanie, lepienie, nawlekanie korali itp.). Wprowadzanie elementów Metody Dobrego Startu (rysowanie określonych wzorów palcem na kaszy).
  2. Rozwijanie sprawności ruchowej dzieci przez wprowadzanie nowych zabaw ruchowych i nowych przyborów do ćwiczeń. Zachęcanie dzieci do udziału w zajęciach ruchowych .
  3. Ćwiczenie umiejętności liczenia. Rozpoznawanie figur geometrycznych: koło, kwadrat, trójkąt. Porównywanie figur płaskich i przestrzennych (koło, kula). Stosowanie określeń dotyczących położenie przedmiotów w przestrzeni (na, pod, za, przed, obok, nad). Poznawanie schematu własnego ciała, zwrócenie uwagi na jego stronność i symetryczność. Próba określania lewej strony ciała.
  4. Rozwijanie twórczej ekspresji słownej, muzycznej plastycznej poprzez zachęcanie do realizacji własnych pomysłów.
  5. Zachęcanie dzieci do rozrywek umysłowych (zagadki, układanki, proste gry logiczne). Rozwijanie zainteresowań dzieci, zachęcanie do poznawania ciekawych informacji i dzielenia się wiedzą.
  6. Zachęcanie dzieci do wypowiedzi na różne tematy, poszerzanie słownictwa, dbanie o poprawność wypowiedzi. Stosowanie słów określających cechy przeciwne przedmiotów (np. duży-mały, długi-krótki, gładki-szorstki, miękki-twardy itp.). Prowadzenie zabaw rozwijających sprawność aparatu mowy.
  7. Rozwijanie umiejętności koncentracji podczas zajęć i wyciszenia się podczas zabawy. Ćwiczenie umiejętności cierpliwego wysłuchania wypowiedzi kolegów, czekania na swoją kolej wypowiedzi. Dbanie o dobrą atmosferę w grupie, stosowanie przyjętych zasad. Utrwalenie wiadomości na temat praw dziecka. Uświadamianie dzieciom, że zawsze mogą zwrócić się o pomoc do dorosłych kiedy mają jakiś problem.
  8. Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych; oglądanie książek, wypowiedzi na temat ilustracji, czytanie dzieciom opowiadań, bajek przez nauczycielki.