81 50 14 027

Nasze plany na październik

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2021 R.

W GRUPIE V (dzieci 5 i 6- letnie)

 

TEMATYKA:

1. Idzie jesień przez świat. 04-08.10.

2. Jesienna przyroda. 11-15.10.

3. Koszyk Pani Jesieni. 18-22.10

4. Skarby jesieni. 25-29.10.

 

REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:

1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.

2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.

3. Społeczny obszar rozwoju dziecka.

4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

 

ZAMIERZENIA:

 

1. Doskonalenie umiejetności współpracy w grupie, wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad

grupowych; czerpanie radości ze wspólnej zabawy i rywalizacji, umiejętność radzenia sobie

w razie porażki.

2. Poznanie charakterystycznych cech jesieni; kształtowanie umiejętności obserwowania

otaczającej rzeczywistości, opowiadania o swoich przeżyciach, dzielenia się na forum emocjami,

odczuciami; kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata,

kolorystyki jesiennego krajobrazu.

3. Zapoznanie z nazwami grzybów jadalnych i niejadalnych, rozumienie homonimów (kozak,

kurka); dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia

lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości

z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów).

Zorganizowanie wycieczki do Bawialni Edukacyjnej Klanza - warsztaty "Tajemnice jesiennego

lasu".

4. Poznanie nazw drzew i ich owoców.

5. Przybliżenie informacji o zwierzętach zapadających w sen zimowy, czytanie globalne nazw

zwierząt; poszerzanie słownika biernego o nowe wyrażenia (hibernacja); rozbudzanie

zainteresowania światem przyrody, życiem i zwyczajami zwierząt; wdrażanie do szanowania

przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą.

6. Zapoznanie ze sposobem przygotowania do zimy i przetrwania zimy przez owady, kształtowanie

zainteresowań życiem i zwyczajami owadów; uświadomienie dzieciom znaczenia przyrody

w życiu człowieka, piękna świata owadów, rozumienie zakazu niszczenia domów owadów

(mrowisko, ul).

7. Obchody Dnia Kundelka.

8. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw krajowych warzyw i owoców;

kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat, posługiwania się

przymiotnikami określającymi wielkość i kolor.

9. Kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych: wdrażanie do zdrowego odżywiania się,

spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki,

warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych.

10. Poznanie sposobu przechowywania żywności przez okres zimowy oraz nazw miejsc, w których

przechowuje się zapasy (spiżarnia, piwnica); rozumienie znaczenia robienia zapasów i ich

przechowywania przez zimę.

11. Zapoznanie z literami: m, M, l, L, t, T, i, I; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy

i syntezy sylabowej oraz głoskowej. Czerpanie radości z samodzielnego odczytywania sylab

i krótkich wyrazów - dzieci chętne. Utrwalenie liter: o, O, a,A.

12. Kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, prawidłowego ustawienia liczmanów do

przeliczania, klasyfikowania przedmiotów wg 2 cech; ćwiczenie dodawania i odejmowania na

zbiorach zastępczych - liczmanach; utrwalanie stron: lewa - prawa.

13. Wprowadzenie cyfry 1, 2 ; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określania

liczebnikiem zbioru elementów, kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru jedno-

i dwuelementowego.

14. Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, plastyczne,

wykorzystywanie elementów Metody Dobrego Startu; kształtowanie umiejętności dokładnego

wycinania po linii prostej i falistej, cięcie nożyczkami różnych materiałów.

15. Doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w formie plastycznej; doskonalenie umiejętności

posługiwania się kilkoma kolorami farb, rozwijanie sprawności manualnej, pomysłowości

i inwencji twórczej; wdrażanie do dokładności i estetycznego wykonania pracy, kształtowanie

nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie.

Poznanie sposobu wykorzystania materiału przyrodniczego w pracach plastycznych i zabawie.

16. Zapoznanie z melodią i słowami piosenek: „Jesienny kujawiaczek”, "Jesień", „Przepis na

zdrowie”; określanie nastroju piosenki; kształtowanie umiejętności określania metrum

trójdzielnego, akcentowanie pierwszej miary taktu; rozwijanie słuchu muzycznego i zdolności

wokalnych dzieci, doskonalenie poczucia rytmu; wdrażanie do estetycznego poruszania się przy

muzyce, przyjmowanie odpowiedniej postawy ciała podczas tańca; wyrabianie umiejętności

poruszania się w rzędach z zachowaniem równych odstępów; doskonalenie umiejętności gry na

instrumentach perkusyjnych.

17. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie zabaw ruchowych, ćwiczeń

gimnastycznych, spacerów, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.