Nasze plany na październik
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK 2021 R.
W GRUPIE V (dzieci 5 i 6- letnie)
TEMATYKA:
1. Idzie jesień przez świat. 04-08.10.
2. Jesienna przyroda. 11-15.10.
3. Koszyk Pani Jesieni. 18-22.10
4. Skarby jesieni. 25-29.10.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
3. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
ZAMIERZENIA:
1. Doskonalenie umiejetności współpracy w grupie, wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad
grupowych; czerpanie radości ze wspólnej zabawy i rywalizacji, umiejętność radzenia sobie
w razie porażki.
2. Poznanie charakterystycznych cech jesieni; kształtowanie umiejętności obserwowania
otaczającej rzeczywistości, opowiadania o swoich przeżyciach, dzielenia się na forum emocjami,
odczuciami; kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata,
kolorystyki jesiennego krajobrazu.
3. Zapoznanie z nazwami grzybów jadalnych i niejadalnych, rozumienie homonimów (kozak,
kurka); dostrzeganie korzyści z zasobów leśnych (bogactwo grzybów), rozumienie znaczenia
lasu w życiu zwierząt; dostrzeganie piękna i uroku lasu (barwy, zapachy), czerpanie radości
z obcowania z przyrodą (spacery po lesie, zbieranie grzybów).
Zorganizowanie wycieczki do Bawialni Edukacyjnej Klanza - warsztaty "Tajemnice jesiennego
lasu".
4. Poznanie nazw drzew i ich owoców.
5. Przybliżenie informacji o zwierzętach zapadających w sen zimowy, czytanie globalne nazw
zwierząt; poszerzanie słownika biernego o nowe wyrażenia (hibernacja); rozbudzanie
zainteresowania światem przyrody, życiem i zwyczajami zwierząt; wdrażanie do szanowania
przyrody, budowanie więzi emocjonalnej z przyrodą.
6. Zapoznanie ze sposobem przygotowania do zimy i przetrwania zimy przez owady, kształtowanie
zainteresowań życiem i zwyczajami owadów; uświadomienie dzieciom znaczenia przyrody
w życiu człowieka, piękna świata owadów, rozumienie zakazu niszczenia domów owadów
(mrowisko, ul).
7. Obchody Dnia Kundelka.
8. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania i podawania nazw krajowych warzyw i owoców;
kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat, posługiwania się
przymiotnikami określającymi wielkość i kolor.
9. Kształtowanie u dzieci postaw prozdrowotnych: wdrażanie do zdrowego odżywiania się,
spożywania owoców i warzyw w formie surowej i lekko przetworzonej (surówki, sałatki,
warzywa gotowane), zachęcenie do próbowania warzyw mniej znanych.
10. Poznanie sposobu przechowywania żywności przez okres zimowy oraz nazw miejsc, w których
przechowuje się zapasy (spiżarnia, piwnica); rozumienie znaczenia robienia zapasów i ich
przechowywania przez zimę.
11. Zapoznanie z literami: m, M, l, L, t, T, i, I; kształtowanie umiejętności dokonywania analizy
i syntezy sylabowej oraz głoskowej. Czerpanie radości z samodzielnego odczytywania sylab
i krótkich wyrazów - dzieci chętne. Utrwalenie liter: o, O, a,A.
12. Kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, prawidłowego ustawienia liczmanów do
przeliczania, klasyfikowania przedmiotów wg 2 cech; ćwiczenie dodawania i odejmowania na
zbiorach zastępczych - liczmanach; utrwalanie stron: lewa - prawa.
13. Wprowadzenie cyfry 1, 2 ; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określania
liczebnikiem zbioru elementów, kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru jedno-
i dwuelementowego.
14. Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, plastyczne,
wykorzystywanie elementów Metody Dobrego Startu; kształtowanie umiejętności dokładnego
wycinania po linii prostej i falistej, cięcie nożyczkami różnych materiałów.
15. Doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w formie plastycznej; doskonalenie umiejętności
posługiwania się kilkoma kolorami farb, rozwijanie sprawności manualnej, pomysłowości
i inwencji twórczej; wdrażanie do dokładności i estetycznego wykonania pracy, kształtowanie
nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie.
Poznanie sposobu wykorzystania materiału przyrodniczego w pracach plastycznych i zabawie.
16. Zapoznanie z melodią i słowami piosenek: „Jesienny kujawiaczek”, "Jesień", „Przepis na
zdrowie”; określanie nastroju piosenki; kształtowanie umiejętności określania metrum
trójdzielnego, akcentowanie pierwszej miary taktu; rozwijanie słuchu muzycznego i zdolności
wokalnych dzieci, doskonalenie poczucia rytmu; wdrażanie do estetycznego poruszania się przy
muzyce, przyjmowanie odpowiedniej postawy ciała podczas tańca; wyrabianie umiejętności
poruszania się w rzędach z zachowaniem równych odstępów; doskonalenie umiejętności gry na
instrumentach perkusyjnych.
17. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie zabaw ruchowych, ćwiczeń
gimnastycznych, spacerów, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.