W związku z czasową nieobecnością w przedszkolu, przesyłam propozycje zabaw na pierwszy dzień tygodnia.
Temat dnia: Co suszymy?
1. Wykonaj doświadczenie „Która chustka szybciej wyschnie?”
Potrzebne będą: 3 cienkie chustki najlepiej takiej samej wielkości (np. apaszki, skrawki
materiału), miska z wodą, woreczek strunowy.
Włóżcie chusteczki do wody.
Jak myślicie: Gdzie chustki szybko wyschną?
Z pomocą osoby dorosłej, wyciśnijcie nadmiar wody.
Jedną chustkę włóżcie do woreczka strunowego i szczelnie go zamknijcie,
drugą zawieście przy kaloryferze (jeżeli mamy drewnianą podłogę, warto zabezpieczyć
ją folią), a trzecią umieśćcie za oknem lub włóżcie do lodówki.
Po pewnym czasie sprawdźcie, co się stało z chustkami.
WNIOSEK - żeby coś wyschło, potrzebne jest powietrze. Najszybciej schły te chustki,
na które działało ciepłe powietrze.
2. Zestaw ćwiczeń porannych nr 4.
a) „Do sadu” - maszeruj w kole, podnosząc wysoko kolana.
b) „Zrywamy owoce” - lekko rozstaw nogi, naśladuj sięganie i zrywanie owoców z drzewa,
raz prawą, raz lewą ręką.
c) „Śliwki” - na hasło: "Potrząsam drzewem" wykonuj bardzo drobne podskoki obunóż
w miejscu. Na hasło: "Śliwki w koszyku" połóż się na dywanie.
d) „Zbieramy marchewki” - usiądź na dywanie, nogi szeroko rozstawione, kolana proste,
dłonie przed sobą oparte o podłogę. Na hasło: "Zbieramy marchewki" - „idź” dłoń za
dłonią, pochylając całe ciało do przodu.
e) „Waga” - usiądź w siadzie skrzyżnym, rozłóż szeroko ręce, łokcie proste, dłonie skierowane
do góry. Wykonaj przechyły ciała raz w prawą, raz w lewą stronę - naśladuj sposób
poruszania się wagi.
f) „Niesiemy warzywa” - marsz uspokajający w kole.
3. Karta pracy str. 43 - dla dzieci 6-letnich,
Karta pracy str. 36 - dla dzieci 5-letnich.
4. Burza mózgów poprzedzona analizą doświadczenia „Co to jest suszarka?”
Wróćmy do naszego doświadczenia z chustkami.
Obejrzyjcie chustki, dotknijcie ich. Co stało się z chustkami?
Która chustka wyschła najszybciej?
Dlaczego? (wyciąganie wniosków).
Rodzic zadaje pytania: Co to jest suszarka i do czego służy? Jakie mamy suszarki?
W wyniku dyskusji dziecko wymienia suszarki: do włosów, sznurkowa - do suszenia ubrań,
bębnowa (jak pralka) - do suszenia ubrań. Ale jest też suszarka do suszenia roślin (owoców,
warzyw (np. koperek, natka pietruszki), grzybów).
Dobrze byłoby pokazać dziecku każdy z rodzajów suszarek, porozmawiać na temat zasad
ich działania.
W planach mieliśmy wykonanie chipsów owocowych przy użyciu suszarki - zrobimy to po
powrocie do przedszkola.
5. Poćwicz narządy artykulacyjne, powtarzaj: ssss, szu, szo, sza, sze, szy.
6. Pobaw się z rodzicem w zabawę „Gdzie jest pomidor?”
Potrzebny będzie pomidor - prawdziwy lub plastikowy, można go zastąpić dowolnym
warzywem lub owocem.
Rodzic kładzie rekwizyt: na stole, krześle, itp., pod stołem, obok stołu, między
krzesłami, dwiema maskotkami, itp., z prawej strony stojącego lub siedzącego dziecka,
z lewej strony stojącego lub siedzącego dziecka.
Za każdym razem pyta: "Gdzie jest pomidor?" - dziecko odpowiada używając określeń:
na, pod, obok, między, po prawej, lewej stronie.
W tej zabawie jest wiele wariantów: dziecko może kłaść rekwizyt zgodnie z poleceniem
rodzica, np. połóż pod krzesłem; rodzic kładzie rekwizyt zgodnie z poleceniem dziecka.
7. Dla utrwalenia litery t, T polecam:
https://www.youtube.com/watch?v=gUWOtKKrAU8
Nauka pisania litery T. Nauka pisania polskich liter dla dzieci
https://www.youtube.com/watch?v=Se7fJalTgKo
NAUKA CZYTANIA I PISANIA - WPROWADZENIE LITERY T
W przedszkolu ćwiczymy pisanie liter ma tacy wysypanej kaszą manną.
Kaszę można zastąpić mąką. Dzieci bardzo lubią te zabawy.