Temat dnia: Poznajemy literę i, I.
1. Słowne kalambury „Kim jestem?"
Do zabawy można wykorzystać dołączone obrazki warzyw i owoców.
Dziecko losuje po jednym, ogląda, nie pokazując innym.
Ma za zadanie tak opisać wylosowane zdjęcie, by pozostali odgadli, co przedstawia, np. Jestem
duża, zielona, mam głowę (kapusta). Jestem owocem, jestem mała, rosnę na drzewie, mam
fioletowy kolor (śliwka).
2. Zestaw ćwiczeń porannych z poniedziałku.
3. Posłuchaj wierszyka „Indyk” Wandy Chotomskiej
Indyk głośno gulgoce:
- Daj mi złotą karocę!
- Na co ci karoca?
- Po co? Będę jeździł tą karocą, bo ja jestem wielki król.
Król podwórka Gul gul gul!
Odpowiedz na pytania: O kim był wiersz? Jak wygląda indyk? Jak zachowywał się indyk?
Kim chciał być? Jakie odgłosy wydaje indyk?
4. „I jak indyk” - wprowadzenie liter i, I.
a) Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku słowa "indyk"?
Podaj inne wyrazy, które rozpoczynają się głoską "i".
b) Podziel słowo "indyk" na sylaby. Ile jest sylab? (in-dyk)
c) Czy potrafisz wypowiedzieć kolejne głoski w słowie "indyk"? (i-n-d-y-k)
d) Powiedz, raz jeszcze, co słychać na początku słowa "indyk"?
Zastanów się, czy głoska "i" jest samogłoską czy spółgłoską? (samogłoską, gdyż słychać tylko
"i", w spółgłoskach słychać jeszcze "y", którego wcale nie ma!).
Czy pamiętasz, którym kolorem oznaczamy samogłoski? (czerwonym)
e) Otwórz książkę na stronie 44 - dzieci 6-letnie, 37- dzieci 5-letnie.
Spójrz na małą i wielką literę drukowaną i, I.
Powiedz, co przypomina Ci kształt małej litery, wielkiej?
Wyszukaj literę i, I w dowolnych książkach, gazetach.
f) Dla dzieci 5-letnich: wykonaj ćwiczenie na stronie 37 - połącz czerwoną linią wszystkie
obrazki, których nazwa zaczyna się głoską "i" (igła, irys, indianin, igloo, igła sosnowa, indyk).
Dla dzieci 6-letnich: spójrz na stronę 44 - jak myślisz dlaczego wyraz indyk zaczyna się małą
literą "i", a Iga wielką literą "I"? (imiona zaczynamy wielką literą).
Wykonaj ćwiczenia ze stron: 44 i 45.
5. Po pracy przyda się trochę ruchu - „Dzieci i indyki” – zabawa ruchowa.
Do zabawy potrzebne będą: kartki - puste oraz z literą i (małe, wielkie, drukowane), dowolna
muzyka, garnek i łyżka (można zastąpić, np. klaśnięciem w dłonie).
Dziecko porusza się po sali przy dźwiękach dowolnej muzyki. Na dźwięk uderzenia łyżką
o garnek zatrzymuje się i spogląda w stronę Rodzica, który ma przygotowane kartki formatu A5:
część jest pusta, na części są napisane litery i, I.
Jeżeli Rodzic pokaże pustą kartkę, dziecko wykonuje ćwiczenia „ludzkie” (podskoki, pajacyki,
skłony itp.). Jeżeli pokaże kartonik z literą, dziecko zamienia się w indyka - spaceruje wolno po
sali z dumnie wypiętą piersią, mówiąc gul, gul, gul.
6. Obejrzyj krótką bajkę "Bajka o przetworach" - Tajemnicza Kuchnia, Ciufcia.pl
https://www.youtube.com/watch?v=1XYZoC8ulzo