Obserwacja wstępna została przeprowadzona na podstawie standaryzowanych arkuszy obserwacji do badania gotowości szkolnej.
Badanie to pozwoliło określić rozwój dziecka w czterech sferach:
fizycznej (samoobsługa, sprawność ruchowa, sprawność rąk, lateralizacja - dominacja jednej ze stron ciała),
poznawczej (spostrzeganie wzrokowe, koordynacja wzrokowo-ruchowa (przygotowanie do pisania), słownictwo i poprawność
językowa, spostrzeganie słuchowe, elementy nauki czytania, wiadomości ogólne, wiadomości i pojęcia matematyczne,
pamięć słuchowa, wzrokowa i ruchowa, uwaga, mowa - język angielski),
społecznej (informacje o sobie i o otoczeniu, organizacja czasu i przestrzeni, rozwój moralny i samodzielność, stosunek do dorosłych,
stosunek do rówieśników),
emocjonalnej (rozstanie z opiekunem, przeżywanie i rozumienie emocji, dojrzałość emocjonalna).
Poznanie mocnych i słabych stron dziecka, a następnie ustalenie kierunku dalszych działań, ma służyć pomocy dziecku w osiągnięciu
gotowości do dalszej nauki w szkole.
Poniżej zamieszczamy arkusz wraz z załącznikami: