TEMATYKA:
1. Nadchodzi zima. 29.11-03.12.
2. Coraz zimniej. 06-10.12.
3. Świąteczne przygotowania. 13-17.12.
4. Wesołych Świąt! 20-24.12.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
3. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
ZAMIERZENIA:
1. Doskonalenie umiejętności respektowania zasad grupowych; zacieśnianie więzi rówieśniczych.
2. Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania, wnioskowania, oceny postępowania
bohaterów; poszerzenie słownictwa czynnego dzieci; rozwijanie procesów myślowych (pamięć,
uwaga dowolna); rozwijanie umiejętności budowania wypowiedzi na określony temat, rozwijanie
umiejętności językowych, budowanie wypowiedzi poprawnej pod względem stylistycznym.
3. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie, rozumienie pojęć śnieg i szron, rozwijanie
zainteresowań przyrodniczych dzieci.; kształtowanie umiejętności obserwowania otaczającej
rzeczywistości, opowiadania o swoich przeżyciach, dzielenia się na forum emocjami,
odczuciami; kształtowanie wrażliwości i umiejętności dostrzegania piękna otaczającego świata,
prowadzenie zabaw badawczych.
4. Rozwijanie umiejętności dopasowania odpowiedniego ubrania do pory roku i pogody;
kształtowanie nawyku dbania o swoje zdrowie.
5. Zapoznanie z tematem pomagania zwierzętom w okresie zimowym; poznanie sposobu
przystosowania się zwierząt leśnych do warunków atmosferycznych (grubsze futro oraz zmiana
zabarwienia sierści).
6. Poznanie znaczenia hodowli owiec, sposobu wykorzystania wełny.
7. Rozumienie konieczności zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na lodzie
poznanie sposobu pomiaru ciepła – zapoznanie z działaniem termometru.
8. Poznanie różnych sposobów ogrzewania mieszkań w okresie zimy, zwrócenie uwagi na
ekologiczne sposoby pozyskiwania ciepła.
9. Zapoznanie ze zwyczajami świąt Bożego Narodzenia (przygotowanie 12 potraw na Wigilię,
dzielenie się opłatkiem, przygotowanie dodatkowego nakrycia dla niespodziewanego gościa,
układanie sianka pod obrusem; podawanie nazw niektórych potraw) i rolą Świętego Mikołaja,
budzenie świątecznego nastroju w grupie; podtrzymywanie tradycji bożonarodzeniowych –
kolędowanie.
10. Zapoznanie z literami: k, K, y, Y, utrwalanie wprowadzonych liter; kształtowanie umiejętności
dokonywania analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej. Czerpanie radości z samodzielnego
odczytywania sylab, wyrazów, krótkich zdań - dzieci chętne.
11. Kształtowanie umiejętności poprawnego przeliczania, prawidłowego ustawienia liczmanów do
przeliczania, klasyfikowania przedmiotów wg 2 cech; ćwiczenie dodawania i odejmowania na
zbiorach zastępczych - liczmanach; utrwalanie stron: lewa - prawa.
12. Wprowadzenie cyfry 4, 5; kształtowanie umiejętności dokładnego przeliczania, określania
liczebnikiem zbioru elementów, kształtowanie umiejętności tworzenia zbioru cztero-
i pięcioelementowego; doskonalenie umiejętności układania i odczytywania działań
matematycznych z wykorzystaniem znaku =.
13. Rozwijanie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, plastyczne,
wykorzystywanie elementów Metody Dobrego Startu; kształtowanie umiejętności dokładnego
wycinania po linii prostej i falistej, cięcie nożyczkami różnych materiałów.
14. Doskonalenie umiejętności wyrażania emocji w formie plastycznej; doskonalenie pomysłowości
i inwencji twórczej; wdrażanie do dokładności i estetycznego wykonania pracy, kształtowanie
nawyku utrzymania ładu i porządku wokół siebie.
15. Nauka piosenek do danej tematyki, określenie wysokości dźwięków i kierunku linii
melodycznej; kształtowanie umiejętności uważnego słuchania muzyki, doskonalenie
umiejętności reagowania na sygnał słuchowy, rozwijanie słuchu muzycznego i zdolności
wokalnych dzieci, doskonalenie poczucia rytmu; wdrażanie do estetycznego poruszania się przy
muzyce.
16. Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez organizowanie zabaw ruchowych, ćwiczeń
gimnastycznych, spacerów, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu.