ZADANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC CZERWIEC 2022 R.
W GRUPIE V (dzieci 5 i 6- letnie)
TEMATYKA:
-
Czas zabawy. 30-31.05., 01-03.06.
-
Czy już nadchodzi lato? 06-10.06.
-
Wkrótce wakacje. 13-15, 17.06.
-
Do widzenia. 20-24.06.
-
Przedszkolne wspomnienia. 27-30.06.
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
3. Społeczny obszar rozwoju dziecka.
4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
ZAMIERZENIA:
1. Kształtowanie umiejętności współpracy w zespole, dochodzenia do kompromisu, dzielenia się
zadaniami do wykonania, czerpania radości ze wspólnej pracy dla innych; zachęcanie do
wdrażania własnych strategii w sytuacjach trudnych emocjonalnie.
Kształtowanie umiejętności oceny działania; wdrażanie do bezpiecznego zachowania,
uświadamianie konieczności refleksji nad swoim zachowaniem.
Uświadamianie znaczenia szacunku jako wartości do budowania właściwych relacji w grupie.
2. Stwarzanie okazji do koncentrowania uwagi na osobach i kierowanych przez nie poleceniach.
3. Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych – samodzielne korzystanie z toalety, mycie
rąk po skorzystaniu z toalety, po zabawie, pobycie na dworze i przed posiłkiem.
4. Wdrażanie do samodzielności przez przygotowanie stolików do zajęć, sprzątanie po posiłkach,
zabawie, zajęciach, samodzielne ubieranie się i rozbieranie podczas wyjść poza budynek,
wybieranie potrzebnych narzędzi i materiałów do zabaw i zajęć i sprzątanie ich po zajęciach
i zabawie; pełnienie funkcji "prawej i lewej ręki" przez dzieci.
5. Wzmacnianie wzajemnych relacji pomiędzy dziećmi. Kształtowanie postawy otwartości,
zadowolenia w relacjach z ludźmi; uświadamianie sobie, że każdy człowiek przeżywa różne
emocje, podnoszenie poczucia własnej wartości.
6. Rozwijanie logicznego myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego. Stwarzanie możliwości do
precyzyjnego wyrażania swoich myśli;
7. Rozwijanie umiejętności budowania logicznej i poprawnej wypowiedzi oraz argumentowania
swojego zdania.
8. Kształtowanie wrażliwości na środowisko przyrodnicze.
Uświadamianie różnorodności gatunkowej łąki jako jednego z ekosystemów, zapoznanie
z popularnymi roślinami łąkowymi, uświadamianie znaczenia małych zwierząt dla środowiska
oraz konieczności ich ochrony.
Wprowadzenie nazw roślin i zwierząt zamieszkujących staw, kształtowanie świadomości
ekologicznej dzieci, uświadamianie znaczenie i roli stawu dla życia zwierząt i człowieka.
Poszerzanie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane z zawodem pszczelarza.
Uświadamianie znaczenia pszczół w produkcji zdrowej żywności i dla środowiska
przyrodniczego. Wprowadzenie pojęć pszczoła miodna, pszczoła murarka, poznanie życia
i zwyczajów pszczół, uświadamianie konieczności pomagania owadom podczas upałów.
9. Dostrzeganie i nazywanie cech letniej pogody, budzenie zaciekawienia zjawiskami
przyrodniczymi związanymi z pogodą.
10. Zapoznanie z nazwami największych polskich jezior oraz gór.
11. Uwrażliwienie dzieci na sytuacje, które mogą stanowić zagrożenie podczas wakacyjnego
wypoczynku (np. rozmowy z nieznajomymi, zabawy w miejscach niedozwolonych, ochrona
głowy przed promieniami słonecznymi, oddalanie się od rodziców bez ich zgody, zaczepianie
nieznanych zwierząt, zrywanie nieznanych roślin i owoców), uświadamianie konieczności
rozważnego zachowania się podczas wędrówek po górach.
12. Udział w uroczystym pożegnaniu Przedszkola przez dzieci kończące edukację
przedszkolną, budzenie zaciekawienia tematem szkoły.
13. Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej i umiejętności czytania.
14. Doskonalenie umiejętności sprawnego dodawania i odejmowania, kodowania i dekodowania
informacji, porządkowania zgodnie z rosnącą liczbą elementów.
15. Kształtowanie wrażliwości muzycznej na barwę dźwięku i rytm, rozwijanie umiejętności
różnicowania rytmu i ilustrowania go za pomocą ruchu, doskonalenie umiejętności realizowania
podanych rytmów, rozwijanie wrażliwości muzycznej dzieci.
16. Kształtowanie sprawności manualnej i grafomotorycznej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne,
wykorzystywanie elementów Metody Dobrego Startu; kształtowanie umiejętności dokładnego
wycinania po linii prostej i falistej, prowadzenie zabaw plastycznych i konstrukcyjnych.
17. Rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowo-wzrokowej; rozwijanie sprawności ruchowej
poprzez organizowanie zabaw ruchowych, ćwiczeń gimnastycznych, codzienny pobyt na
świeżym powietrzu – spacery, zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym.