Tematyka kompleksowa:
- Kim był Mikołaj? - 6-10.12.
- Zbliża się zima 13-17.12
- Święta Bożego Narodzenia tuż, tuż…20- 24.12
- Nadchodzi Nowy Rok ( 27.12- 31.12)
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1.Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Zadania:
- Poznanie zwyczaju ogólnoświatowego „Mikołajki”, uczenie sprawiania radości innym poprzez obdarowywanie ich samodzielnie wykonanymi upominkami, czytanie globalne wyrazów o tematyce świątecznej, dzielenie na sylaby, głoski, poznanie wybranych liter i odszukiwanie ich w wyrazach
- Słuchanie bajek, opowiadań, gdzie wyeksponowana jest miłość, prawda i dobro; określanie jednoznacznych postaw przeciwstawnych: dobry-zły, poznanie znaczenia zwrotu „dobry uczynek”.
- Rozumienie konieczności dokarmiania ptaków w czasie późnej jesieni i zimy. Rozpoznawanie wybranych zwierząt żyjących w naturalnym środowisku –ptaki: wróbel, sikorka – nazwa, wygląd, sposób poruszania się i odżywiania, zwyczaje, obserwacja ptaków w czasie zimy, obserwacje ptaków podczas dokarmiania;
- Przybliżanie dzieciom polskich tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia, uczenie nawiązywania bliskiego i serdecznego kontaktu z innymi osobami. Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach interpersonalnych, wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną poprzez świadome uczestnictwo w uroczystościach i tradycjach rodzinnych; uczestnictwo w uroczystości „Imienin Patrona”, wspólne pieczenie świątecznych pierniczków
- Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy: śnieg, mróz, zimno lub bardzo zimno, wiatr; poznawanie drzew iglastych znajdujących się w najbliższym otoczeniu przedszkola np. sosna, świerk –charakterystyczny wygląd, dostrzeganie różnic w wyglądzie drzew iglastych i liściastych;
- Zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw ruchowych w sali i na świeżym powietrzu, organizowanie spacerów, wycieczek po najbliższej okolicy umożliwiających bezpośredni kontakt z przyrodą, zachęcanie do codziennego przebywania na dworze;
- Poszerzanie doświadczeń plastycznych o nowe techniki i materiały plastyczne ( kreślenie wzorów z zastosowaniem klejów brokatowych). Sprawianie radości dzieciom poprzez samodzielne wykonanie elementów świątecznej dekoracji sali;
- Rozwijanie umiejętności dziecięcego liczenia, tworzenia zbiorów 6-10 elementowych, ćwiczenie logicznego myślenia- określenia „o ile więcej, o ile mniej”, ćwiczenia orientacji przestrzennej.
- Nauka kolęd i pastorałek: „Pójdźmy wszyscy do stajenki”, „Jest taki dzień..” i nowych zabaw muzycznych „Taniec śnieżynek”; Świąteczne życzenia”, „Czy Mikołaj przyjdzie?”. Słuchanie utworów o tematyce świątecznej.
- Udział dzieci w Audycji Filharmonicznej , ukazywanie piękna tradycji
ludowych, nabywanie umiejętności kulturalnego i aktywnego udziału w
koncercie.