TEMATYKA:
- W królestwie zimy (3-7.01)
- Pamiętamy o zwierzętach (10-14.01)
- Dzień Babci i Dzień Dziadka (17-21.01)
- Czy jesteśmy sami w kosmosie? (24-28.01)
REALIZACJA PODSTAWY PROGRAMOWEJ:
1.Fizyczny obszar rozwoju dziecka
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka
- Społeczny obszar rozwoju dziecka
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka
Zadania:
- Obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie w okresie zimy. Określanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla tego okresu. Wdrażanie dzieci do ubierania się stosownie do pogody oraz zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie. Propagowanie zdrowego stylu życia. Poznanie wyglądu, sposobu odżywiania się wybranych zwierząt (np. ptaków) pozostających w kraju na zimę. Zachęcenie do dokarmiania ptaków.
- Ukazanie książki jako źródła wiedzy- poobiednie czytanie dzieciom, wskazywanie morałów. Poznanie wybranych bajek, układanie opowiadań, układanie historyjek obrazkowych, nadawanie tytułów.
- Doskonalenie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się, zwracanie uwagi na poprawne formułowanie wypowiedzi, słuchanie wypowiedzi
innych . Utrwalanie pojęć: zdanie, wyraz, sylaba, głoska. Ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej – podział wyrazów na sylaby i głoski, wyróżnianie
głosek w wyrazach. Prowadzenie zabaw słownych – zagadki, podobieństwa, przeciwieństwa, skojarzenia, określenia przymiotnikowe.
Czytanie globalne wyrazów związanych z omawiana tematyką.
4.Doskonalenie umiejętności liczenia z elementami dodawania i odejmowania, liczenie na konkretach. Różnicowanie lewej i prawej strony ciała.
Wyznaczanie kierunków w przestrzeni. Odmierzanie czasu na zegarze ( wskazówki: stąd- dotąd). Zaznaczanie daty( dzień tygodnia , miesiąc)
w kalendarzu.
- Doskonalenie sprawności manualnej poprzez ćwiczenia grafomotoryczne, pisanie liter w powiększonej liniaturze ( chętne dzieci), kalkowanie wzorów,
pisanie palcem na kaszy, kolorowanie , malowanie, wykonanie prezentów dla dziadków.
- Inspirowanie dzieci do działalności plastycznej poprzez literaturę, utwory muzyczne oraz doświadczenia i przeżycia dzieci.
- Rozwijanie wrażliwości muzycznej poprzez ćwiczenia słuchowe, zabawy muzyczno – ruchowe. Nauka nowych piosenek np. o tematyce zimy, „ Dnia
babci i dziadka”.
- Poznanie ciekawostek o kosmosie, nazw planet. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ukazania ziemi- planety krążącej wokół słońca. Przybliżenie
postaci M. Kopernika.
- Doskonalenie sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe. Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała,
ćwiczenie motoryki dużej. Stworzenie sytuacji dydaktycznej do spacerów, hartujących organizm dziecka, zabawach na śniegu
- Stworzenie sytuacji dydaktycznej do wspólnej zabawy dzieci z dziadkami, ukazanie roli dziadków życiu rodzinnym, przygotowanie części artystycznej
dla dziadków ( uroczystość zgodnie z zaleceniami GIS)