81 50 14 027

GRUPA III  :PROPOZYCJE NAUKI  I ZABAWY W DOMU NA CZWARTEK 18.11 2021r.

Temat dnia: Mam swoje prawa

  1. Słuchanie wiersza K. Datkun-Czerniak Wszystkie dzieci. Rozmowa na temat wiersza. Wyjaśnienie czym są prawa dziecka.

W sercach dzieci

radość gości

 gdy bezpieczne są.

Mają prawo do miłości

 przecież po to są.

Rodzic  zadaje pytania:

− Kiedy dzieci są szczęśliwe?

− O jakim prawie była mowa w wierszu?

− Co to znaczy, że dzieci mają prawo do miłości?

Zachęcam do wykorzystania do wyjaśnienia czym są prawa dziecka  ilustracji ze strony dzieckiembadz.pl

PrawaDzieckaDzieckiemBadz.pdf - Dysk Google – link do ilustracji

Warto również uświadomić dzieciom, że to,że mają prawa nie oznacza,że mogą robić wszystko na o mają ochotę J i że to Rodzice lub opiekunowie decydują o tym co jest dla dziecka najlepsze

  1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Zabawa orientacyjno – porządkowa: Poszukiwanie zabawek  . Na polecenie rodzica dziecko biegnie  w określone miejsce w pokoju,  gdzie znajduje się zabawka, której nazwę zapowiada rodzic. Dziecko naśladuje ruch przedstawionej zabawki oraz prezentuje ją artykulacyjnie, np.: piłka – hop, zajączek – kic, pajac – fiki, miki itp.

Ćwiczenia dużych grup mięśniowych: Piłka duża – piłka mała. Dziecko w pozycji stojącej  wykonuje duże ruchy rozmachowe przedstawiając zarys dużej piłki, następnie małymi ruchami rąk przedstawiają piłkę małą.

Ćwiczenia równowagi: Pajac chodzi po kamieniach. Marsz   z wysokim unoszenie kolan. Na hasło – przeszkoda, stanie jednonóż. Należy ćwiczyć na zmianę chód i stanie jednonóż na prawej i lewej nodze.

  1. Słuchanie wiersza „Prawa dziecka” M. Brykczyńskiego, rozmowa na temat treści

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los zmienić,

Spisali dla nich

mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta,

Spróbujcie dobrze zapamiętać.

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do robienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić wyzywać,

I każdego mogę na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata, już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabraniać spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać aby każdy uznał moje prawa

A gdy różnią się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wierszu poukładały,

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej jak umiecie.

Po przeczytaniu wiersza  Rodzic zadaje pytania na jego temat, np.

Czy ktoś może Cię bić?

Czy ktoś może zabrać Cię z dala od mamy i taty?

Czy ktoś może zakazać Ci się bawić?

Czy ktoś może Cię zmusić do zrobienia czegoś złego?

 

Zachęcam także do posłuchania piosenek, które w przystępny sposób wyjaśniają czym są prawa dziecka:

Piosenka o prawach dziecka:

Piosenka o Prawach Dziecka 👪🏼👪 Piosenki dla dzieci - Mała Orkiestra Dni Naszych - YouTube

Prawa dzieci

Prawa dzieci - YouTube

Jesteśmy dziećmi

Śpiewające Brzdące - Jesteśmy dziećmi - Piosenki dla dzieci - YouTube