81 50 14 027

Propozycje zabaw w domu w piątek 12.11.2021r

 

1. Zachęcam do obejrzenia filmu o symbolach narodowych

https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

I.

Język angielski:

W tym tygodniu miś Tom obchodzi swoje urodziny, przesyłam Wam propozycje zabaw w j.angielskim utrwalające wprowadzony materiał leksykalny związany ze świętowaniem urodzin.

 

Zapraszam do obejrzenia filmu o urodzinowej przygodzie sympatycznego rekina o imieniu Finny ( Finny the shark)

https://supersimple.com/finny-the-shark/happy-birthday-finny/ - link do filmu

Zachęcam także do śpiewania urodzinowej piosenki: Happy Birthday!

https://www.youtube.com/watch?v=90w2RegGf9w - link do piosenki

Chętne dzieci mogą przygotować kartkę z życzeniami urodzinowymi dla misia Toma. Narysujcie np. baloniki ( balloons) prezent ( present) lub tort urodzinowy ( birthday cake). Może spróbować napisać życzenia: Happy Birthday Tom! From..... (imię dziecka)

See you soon! - Do zobaczenia

 

II. Zestaw zabaw ruchowych wg Metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne.

1. Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby.

• Powitanie piosenką (zwrócenie uwagi na daną osobę).
Dziecko stoi z rodzicem w kole śpiewają i naśladują słowa piosenki pt. ,,Witaj” do melodii Panie Janie.

Witaj, ...(imię), witaj, ...(imię). .
Jak się masz, jak się masz?
Machają do siebie, zaglądają sobie w oczy.
Wszyscy cię witamy, Wyciągają ręce w geście powitania
Wszyscy cię kochamy. Krzyżują ręce na piersiach
Bądź wśród nas, bądź wśród nas. Chwytają się za ręce, tworząc krąg.

2. Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała.

• „Bajka o moim ciele” – rodzic z dzieckiem znajdują się w pozycji siedzącej i nazywają różne części ciała i jednocześnie wykonując konkretny ruch:
- poznajemy swoje rączki,
- rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy,
- paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka,
- po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
- idą paluszki dalej i witają się z szyjką, kręcimy szyjką raz w jedna, raz w drugą stronę,
- po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos – liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
- paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
- poprawianie fryzury.

• „Lustro” – dziecko z rodzicem siedzą naprzeciwko siebie: jedno wykonuje dowolne ruchy, gesty, drugie naśladuje jego ruchy.
• ,,Koncert - gra na plecach” –  dziecko klęczy na podłodze obok leżącego rodzica (rodzic leży na brzuchu na podłodze). Dziecko klęczące gra palcami na plecach rodzica leżącego. Najpierw lekko uderzając opuszkami palców, potem coraz mocniej, a następnie kantami dłoni, pięściami i całymi dłońmi. W trakcie wykonywania ćwiczeń należy zmieniać siłę i ryty uderzeń. Po chwili należy dokonać zmiany ról.

3. Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni.

• Zabawa pt. ,,Jak najwyżej’. Rodzic z dzieckiem leżą na plecach , na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,, do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
• Zabawa pt. ,,Baczek”. Rodzic z dzieckiem siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.

a. Ćwiczenia relaksujące - ,,Usypiamy misia” – relaks przy muzyce. Podczas słuchania muzyki prowadzący spokojnym głosem opowiada jak zasypia mis. Jak zasypiają jego części ciała ( oczy, głowa, ręce, nogi), jak misie rozluźniają się.

4. Ćwiczenia oparte na relacji ,,z” (relacji opiekuńczej).

• „Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze –  dziecko klęczy na podłodze przy leżącym na plechach obok rodzicu, który ma wyciągnięte ręce w tył ( za głową). Dziecko klęczące stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) rodzica na brzuch.
• Zabawa pt. ,,Wycieczka” –  dziecko stoi przed leżącym na podłodze rodzicem. Rodzic leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głową). Natomiast  dziecko przytrzymuje rodzica za nogi na wysokości kostek, lekko przeciąga je w różnych kierunkach.
• Zabawa pt. ,,Wycieczka” –  dziecko stoi przed leżącym na podłodze rodzicem. Rodzic leży na plecach na podłodze, z ramionami wyciągniętymi w tył ( za głowa). Natomiast  dziecko, trzymając dziecko za dłonie i nadgarstki, lekko ciągnie je po podłodze.

5. Ćwiczenia rozwijające relacje ,,przeciwko’ (relacje mocy i energii).

• „Przepychanki” – dziecko i rodzic siedzą na podłodze plecami do siebie i próbują się przepychać.
• „Paczka” – dziecko siedzi skulone na podłodze, rodzic klęcząc naprzeciwko, próbuje go rozpakować.

Ćwiczenia relaksujące - , „Rak”
Idzie, idzie rak
Dziecko i rodzic zwróceni do siebie twarzą,. Spacerujemy palcami: kciukiem i wskazującym po ręce .
Czasem naprzód, czasem wspak.
Odpowiednio zmieniając kierunek ruchu.
Idzie rak nieborak,
Spacerujemy jak na początku,
Jak uszczypnie, będzie znak.
Delikatnie i z humorem naśladujemy szczypanie.

6. Ćwiczenia oparte na relacji ,,razem” (relacji partnerskiej).

• Zabawa pt. ,,Piłowanie drewna”. – Dziecko i rodzic siedzą w rozkroku, zwróceni przodem, trzymając się za dłonie. Nogi  dziecka znajdują się pod nogami rodzica. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się za ręce.
• „Rowerek” –dziecko i rodzic leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi kolanami. Dziecko leży tak, aby jego stopa była oparta o stopy partnera. Następnie wspólnie wykonują tzw. rowerek. Prowadzący powtarza rymowankę, różnicuje tempo:
„Jedzie Radek na rowerze,
a pan Romek na skuterze.
Raz, dwa, trzy,
jedz i ty”.
• „Prowadzenie ślepca” – dziecko trzyma rodzica, (które ma zamknięte oczy) i prowadzi je (zmiana ról).

7. Ćwiczenia twórcze.

• Swobodny taniec przy muzyce wolnej i szybkiej.
Rodzic zaczyna zabawę od opowieści ruchowej „ Jest jesień, wieje wietrzyk z drzew opadają liście, są bardzo kolorowe, wolniutko opadają na ziemie tworząc dywan. Wyobraź sobie, że jesteśmy listkami i pozwalamy, aby wietrzyk nami kołysał...”.
Ćwiczenia relaksujące - ,,Kołysanka” do wiersza J. Porazińskiej pt. ,,Bajka iskierki” nuconej przez rodzica lub odtwarzanej z płyty CD. Dziecko siedzi  na podłodze siad skrzyżny i kołysze się na boki.

Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga;
Chodź, opowiem ci bajeczkę, bajka będzie długa.
Była sobie raz królowa, pokochała grajka,
Król wyprawił im wesele i skończona bajka.
Była sobie Baba –Jaga, miała chatkę z masła,
A w tej chatce same dziwy! Psst... iskierka zgasła.
Z popielnika na Wojtusia iskiereczka mruga;
Chodź, opowiem ci bajeczkę, bajka będzie długa.
Już ci Wojtuś nie uwierzy, iskiereczko mała.
Chwilkę błyśniesz, potem zgaśniesz.
Ot i bajka cała.

 zabawy w pozycji leżącej:

• „Sprzątanie” – dorosły asekuruje ćwiczące dziecko; dziecko przyjmuje dowolną pozycję ciała; na polecenie rodzica dziecko wykonuje różne czynności:
- Zwija „spadochron” w rulon (jak dywanik),
- Składa chustkę w kostkę,
- Składa chustę w trójkąt lub w inny dowolny sposób.

9. Zakończenie pt. ,,Iskierka- Meksykańska fala”.

Dziecko i rodzic stoi lub siedzi w kole, trzymając się za ręce. Rodzic  ,, puszcza iskierkę” na zasadzie tzw. meksykańskiej fali, czyli przez ściśnięcie i jednoczesne uniesienie dłoni sąsiada. Ten z kolei przekazuje uścisk dalej, unosząc do góry dłoń osoby siedzącej z boku.


III. Słuchanie muzyki  Fryderyka Szopena.