PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ NA PAŹDZIERNIK 2025 R. W GRUPIE I (DZIECI 3- LETNIE)
Tematyka:
- Jesień wokół nas …………………………………........…. 29.09-03.10
- Co robią zwierzęta jesienią? …………………………. 06.10-10.10
- Bezpieczne ulice …………………………………….......... 13.10-17.10
- Nasze rodziny ……………………………………..…......... 20.10-24.10
- Domowi ulubieńcy ……………………………..……...... 27.10-31.10
Realizacja podstawy programowej:
1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych.
2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci.
4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia.
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
7. Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy, taniec, różne formy plastyczne, dziecko widzem i aktorem.
8. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i unikaniu zagrożeń.
9. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt.
10. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną.
Zadania:
- Wzajemne poznawanie się, tworzenie miłej atmosfery sprzyjającej adaptacji dzieci do nowego środowiska.
- Obserwowanie środowiska przyrodniczego, zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę; zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie; oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, zbieranie owoców drzew, wzbogacenie nimi kącika przyrody.
- Poznanie ciekawostek o zwierzętach przygotowujących się do zimy: wiewiórka, jeż.
- Poznawanie wybranych środków transportu (lądowego, wodnego, powietrznego), poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej.
- Podawanie informacji nt. swojej rodziny: jak mają na imię mama, tata, nazywanie członków rodziny: mama, tata, brat, siostra, ciocia, wujek, babcia, dziadek; pełnienie ról społecznych (członkowie rodziny), np. w toku zabawa tematycznych; dzielenie się informacjami nt. ważnych wydarzeń w życiu rodziny.
- Udział dzieci w uroczystościach grupowych i przedszkolnych "Dzień Chłopaka” 30- września, Dzień Edukacji Narodowej- 14 października.
- Wprowadzanie zasad obowiązujących w grupie (dotyczących bezpieczeństwa, właściwego zachowania wobec innych, słuchania poleceń dorosłych, itp.).
- Nabywanie pozytywnego stosunku do zabiegów higienicznych, ćwiczenie umiejętności samoobsługowych typu: mycie rąk przed posiłkami, kulturalne spożywanie posiłków, korzystanie z toalety.
- Wdrażanie dzieci do zgodnej zabawy, dzielenia się zabawkami, szanowania ich, odkładania na wyznaczone miejsce po skończonej zabawie, szanowania wytworów innych dzieci (budowli, rysunków itp.). Rozwijanie samodzielności.
- Wyrabianie poczucia rytmu i koordynacji ruchowej poprzez prowadzenie zabaw przy muzyce.
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni. Rozumienie i stosowanie określeń: na, pod.
- Określanie wielkości przedmiotów: duży, mały.
- Rozumienie pojęcia „para”, ćwiczenie umiejętności chodzenia w parach na spacerach.