W grupie II w październiku- listopadzie 2021 r. została przeprowadzona obserwacja wstępna na podstawie wcześniej opracowanych kart obserwacji oraz standaryzowanych arkuszy obserwacji dla dzieci 4-letnich oraz dla dzieci 3-letnich wydawnictwa MAC Edukacja. Badanie to umożliwiło poznanie mocnych i słabych stron dzieci oraz dało obraz reprezentowanego przez dzieci poziomu wiadomości i umiejętności. Podstawową metodą w badania była obserwacja pedagogiczna, która dokonywana była podczas: zajęć kierowanych, zabaw, ćwiczeń ruchowych, zadań, działań, czynności porządkowych i samoobsługowych, relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Obserwacja umożliwiła pełniejsze poznanie cech osobowościowych, potrzeb, zachowań, uzdolnień dzieci. Uzyskane informacje wykorzystywane będą do planowania pracy indywidualnej oraz pracy z całą grupą.
Grupa liczy 23 dzieci:. 14 dzieci z rocznika 2017 oraz 9 dzieci z rocznika 2018. Przeprowadzona obserwacja miała na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych wychowanków oraz dokumentowanie tych spostrzeżeń w arkuszach obserwacji. Niniejsza obserwacja zbadała poziom umiejętności dziecka w czterech obszarach jego rozwoju zgodnych z podstawą programową wychowania przedszkolnego (rozwój fizyczny, społeczny, poznawczy i emocjonalny).
Przykładowe karty pracy:
W najbliższych dniach zostaną Państwo zapoznani indywidualnie z wnioskami z obserwacji wstępnej.
Paulina Pluta